Brev:
Vil ikke have grød og virker uoplagt
10. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Vil ikke have grød og virker uoplagt
Hej Helen
Tak for en fantastisk brevkasse, især her i disse strejketider :)
Jeg skriver til dig, fordi jeg er lidt bekymret for min lille pige på 5 måneder.
Jeg har i løbet af de sidste 3 uger forsøgt at give hende grød. De første par gange åbnede hun munden når skeen kom og spyttede det så ud, men det er vist meget normalt i starten. Hun fik risgrød med pære - den fra Beauvais. Det er dog ikke blevet bedre og nu vil hun slet ikke åbne munden når hun bliver sat i skråstolen, hvor hun plejer at få mad.
Vi synes næsten, at vi har forsøgt alt. Vi har prøvet med ren frugtmos - flere forskellige slags - vi har prøvet med forskellige slags grød, kartoffelmos og gulerodsmos. Jeg har forsøgt at give hende det, hendes far har forsøgt, mens jeg har forladt rummet, min mor har forsøgt, hvor hverken jeg eller hendes far var der og vi har forsøgt begge to. Alt sammen uden held :(
Det virker som om, at hun godt kan li det, når hun får det ind i munden, men åbne munden det vil hun bare ikke. Så vi har brugt bissetricks ved at få hende til at grine og så stoppe skeen ind... Mon det kan være grunden til at hun er gået i smilestrejke?
Hun er blevet ammet fuldt ud lige siden fødslen. Vi havde store opstartsproblemer med revnede brystvorter og brystbetændelse, men vi fik styr på det.
Dog havde vi en periode på 4 uger, (da hun var 5-9 uger) hvor hun ikke tog nok på - i alt 150 gram. Da blev hun lidt mut og man skulle kæmpe for at få kontakt med hende.
Det med kontakten har dog ikke været et problem siden og hun har været en glad og tilfreds lille pige med let til smil. Men nu har vi virkelig skullet kæmpe for at få hende til at smile. Vi kan nemt komme i kontakt med hende, men hun virker ikke så glad som hun har været. Vi havde travlt i sidste uge, hun er ved at komme over en forkølelse og nu er hun ved at få en tand. Kan det være, at hun bare har brug for ro?
Nu har vi forsøgt at holde en grød/mos-pause i et par dage, hvor jeg har forsøgt at give hende en tom ske ind imellem, men hun viser ingen tegn på at ville have den.
Er hun bare ikke klar til grøden og hvornår skal vi så prøve igen eller kan der være noget andet galt?
Jeg synes, at hendes opførsel minder lidt om den, hun havde, da hun ikke tog nok på.
Jeg håber, at du kan berolige mig lidt :)
Med venlig hilsen
en bekymret mor