Svar: Søvn, mad, laktulose
9. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og din beskrivelse af din dreng og hele jeres forløb:o)
Jeg synes det lyder rigtigt at du nu er begyndt med lidt skemad. Jeg tænker nemlig at din dreng må indtag ret store mængder mme af gangen, hvis han nogle gange spiser flaske med 5 timers mellemrum og samtidig skal nå at indtag 1100-1200 ml i døgnet - at starte op med lidt skemad og så efterfølge med en flaske lyder derfor fornuftigt nok. Og de 700-800ml mme han lige nu er nede på er også acceptabelt og fint. Det er dog vigtigt at han spiser lidt og tit, hellere det end få og store måltider - også af hensyn til hans mave.
Jeg tænker også at det er vigtigt at du fortsat holder mængden af skemad nede, netop for at der fortsat er plads i maven til mme efterfølgende. Det er skemaden sammen med mælken der gerne skal hjælpe på hans mavefunktion - skemaden alene gør det ikke ... Alt for meget skemad på en gang kan sætte sig som en prop og lukke helt af. Derfor skal han sammen med skemaden og tilbydes lidt vand og så vil jeg foreslå dig at du begynder at give ham skemad 2 gange dagligt, selvom han ikke er ældre end han er. Han skal således have ½ dl. 2 gange dagligt i stedet for 1 dl. 1 gang dagligt. Grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen.
Jeg vil anbefale dig at du forsøger med lidt frugtmos på grøden, det kunne være mos af æble, pære, fersken, svesker osv. det er vigtigt at det er kogt mos - du kan lave det selv eller købe det på glas. Banan skal du holde igen med. Grød kan være risgrød, majsgrød eller hirsegrød.
Det lyder også fornuftigt at give ham grøntsagsmos med kun lidt kartoffel og således lade andre grøntsager udgøre størstedelen af mosen. Du kan lave mos af blomkål, broccoli, gulerod, squash og i takt med at han spiser mere og mere og maven vender sig til det kan du udvide lidt. Igen kan du købe mos på glas eller tage udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser om aftenen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop
Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Flaske med mme
Sover sin 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mellem 20-22 tidspunktet afhænger af hvor sent den 3. lur har ligget og hvor længe han har sovet der.
Sen aften 23-24: Flaske med mme. Tidspunktet afhænger her af, hvor sent han er puttet til natten med flaske
Nat: Mme efter behov.
Med hensyn til laktulose så skader dette ikke hans tarm og det er helt relevant at I tilbyder det. Jeg anbefaler normalt at man dele dosis i to således at når han vejer godt 7 kg, så skal han have 3-4 ml 2 gange dagligt (morgen og aften).
Da han har fået det længe og det tilsyneladende ikke har effekt, så synes jeg I skal tale med lægen om muligheden for at tilbyde ham Movicol. Det kan blandes i mælken eller gives i en flaske med kogt vand. Det skal lægeordineres.
Med hensyn til søvn og sovevaner så er det rigtigt at I fra nu af kan forsøge med lidt mere fast struktur og regelmæssighed og netop det at han nu begynder med skemad gør at I har bedre mulighed for dette. Det er det jeg håber at planen vil hjælpe jer med.
Lige nu skal du ikke fokusere på hvorvidt han skal vugges i søvn eller ej, om dagen kan du trille ham i barnevognen og der lulle ham til ro - giv ham evt. flasken i vognen. Om aftenen kan du også give ham flaske i sengen - elever hovedenden lidt og lad ham så falde til ro, der hvor han skal sove, så han ikke oplever at skulle flyttes. ER han ulykkelig, ked af det, tryghedssøgende osv. så skal han naturligvis ikke ligge selv, må må han op, trøstes igen, hjælpes til at finde roen og så atter puttes, når han er parat.
Det er om dagen du skal skabe nye rutiner før du begynder om aftenen. Jeg håber altså at planen for dagen giver dig en idé om hvordan og det kan på sigt også gøre at han puttes tidligere om aftenen, så I forældre kan få lidt voksentid.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske