Svar: Hvorfor pylren, - sulten?
9. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Stine
At din datter lige nu virker lidt mere pylret end du tidligere har oplevet kan hænge sammen med flere ting. Det kan handle om alder og udvikling, det kan handle om behov for ekstra væske fordi det er varmt, det kan handle om behov for at sætte mælkeproduktionen lidt op fordi hun er ved at være en stor pige - der kan spille meget ind :o)
I 3-4 måneders alderen er sket der ofte en ændring i børns søvn, de powernapper pludselig lidt mere og den sene eftermiddagslur ligger ofte så sent, at den naturligt påvirker nattesøvnen, hvorfor børn i denne alder ofte går meget sent i seng. Det er således ikke unormalt at børn først er rigtigt putteklar når klokken nærmer sig 22 om aftenen i denne alder.
Samtidig begynder hun også at være meget opmærksom på verden, hun følger jer med øjnene, registrerer mere og mere bevidst hvor I er i forhold til hende, hun genkender rummet hun er i, skelner tydelig imellem om hun er ude eller hjemme, i favn hos mor eller far eller hos en fremmed.
Det er en periode, hvor der også sker rigtig meget med hende motorisk. Hun bliver i stand til at holde hovedet selv, dreje det bevidst, hun drejer omkring fra mave til ryg, begynder at dreje om sin egen akse, hun begynder at bruge sine hænder bevidst, holder legetøj, slår ud efter en uro, putter hænder i munden osv. Det er altså en periode, hvor hun bruger sig selv meget aktivt både motorisk og mentalt.
I disse aldre, hvor børn udvikler sig meget, så søger det ofte også brystet hyppigere og kan generelt virke lidt mere morsyge. Det har ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed og det er derfor helt normalt at hun i denne periode gerne vil være på arm lidt mere. Det vil således også være helt normalt at hun kan blive lidt mere pylret og tryghedssøgende, hvis I er meget ude, hun er sammen med mange mennesker, er steder hun ikke kender eller sammen med mennesker hun ikke kender særlig godt. Det kan der sagtens komme en reaktion på og reaktionen kommer ofte om aftenen.
Det er også tit sådan at netop fordi de har så travlt med at se hvad der sker omkring dem i løbet af dagen, så får de ikke altid spist nok og derfor skal dette indhentes om aftenen og natten. Ved at være opmærksom på at få barnet til at spise godt dagen igennem, kan man således godt undgå visse natvågninger og det kan være en god idé at arbejde lidt på dette.
Hvis man ved 4 måneders alderen oplevet at barnet trods hyppigere amning og forsøge på at øge mælkemængden fortsat virker sulten, så kan man godt forsøge at tilbyde en flaske om aftenen inden sengetid. Man kan også begynde med lidt skemad, men er barnet kun 4 måneder gammel, så vil en flaske med mme eller vælling for mange være en god og blid overgang.
Hvis du har det sådan at du tænker det på sigt vil være rigtig godt at hun kan tage imod en flaske, så vil det være helt fint at du introducerer denne nu. Hvis du ved 6 måneders alderen finder ud af at en flaske ville være dejligt, så kan du nemlig god risikere at hun så ikke vil tage den. Du skal derfor gøre op med dig selv om du synes en flaske i fremtiden er godt eller om du helst bare vil fortsætte med at amme og så starte med grød, når hun bliver parat til det.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt på vej, i hvertfald giver lidt forklaring om hvad der rør sig i din datter i øjeblikket:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske