Svar: Drikker ikke
6. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Ulla
Vand er den bedste tørstslukker og derfor må det foretrækkes til din datter. Du kan dog forsøge at komme et par appelsinskiver i vandet, for at se om lidt smag kan interessere.
Alternativet er ellers mælk og netop sødmælk, som jo er lidt tykkere vil måske glide lettere ned. Du kan også forsøge med en frugtsmoothie eller en bananmilkshake - den laves let ved bare at blende en banan med sødmælk.
Du kan naturligvis også give hende lidt fortyndet juice en gang imellem - Hipp laver blandt andet frugtjuice til børn.
Forsøg med både kolde og lidt lune drikke - nogle børn drikker bedst hvis vandet, mælken eller hvad det nu er har den rette temperatur og så må du forsøge at finde ud af, hvad den er.
Ellers tænker jeg at du må forsøge med forskellige former for kopper - en tudkop, en kop med håndtag, kop af plast, porcelæn, et glas osv. for at se om noget er nemmere at drikke af end andet. Jeg har tit oplevet at børn godt kan lide at drikke af kildevandsflasker, både med og uden tud - det kan du også forsøge dig med.
Og så må du et eller andet sted tro på at hvis du tilbyder væske så drikker hun hvis hun er tørstig. Du kan ikke gå ud fra at hun selv siger til, hvis hun har behov - men tilbyder du så drikker hun forhåbentlig hvis hun har brug for det.
Rigtig meget held og lykke - også med din arbejdsstart:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske