Svar: Min søn spiser for lidt
6. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Jannie
Først en meget vigtigt ting, - du har en dreng som drikker 700-900ml mme dagligt og det er helt fint. Det er en fin mængde i forhold til hans alder og hvis du derudover kan supplere med lidt grød 2 gange dagligt, så vil det være super fint og mere kan du ikke forlange.
Du kan i "livets bog" på medlemsiderne oprette din dreng og indtegne hans vægt og længde fra fødsel til nu. Det vil give dig en idé om hvordan han vokser og vil forhåbentlig give dig lidt ro i sjælen - han er jo større end gennemsnittet og lyder således ikke til at mangle noget :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 5.30-6.00: Flaske med mme
Morgen/Formiddaglur mellem 8-10 som nu
Formiddag 10: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Du kan købe færdig grød til ham eller lave det selv. Tilbyd lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt. Vand af kop.
Tilbydes flaske kl. 12 og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Tilbydes lidt grød med frugtmos og du må også gerne forsøge med en lille smule grøntsagsmos, så han stille og roligt vender sig til det. Du kan f.eks. i en overgang og for at det ikke skal blive for voldsomt for hans mave, give ham lidt risgrød og så komme lidt grøntsagsmos på som topping. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske, kan spise den i søvne. Det kan være en god idé at tilbyde flaske her inden du selv går i seng, fordi han sandsynligvis vil acceptere den bedre når han halvsover og fordi skemaden stille og roligt vil komme til at fylde mere og således fjerne mere og mere mælk fra dagstimerne.
Hvis du regner med et indtag mme på 750ml dagligt, så er det helt fint for mig at se. Drikker han mere er det fint, det må han gerne, men holder han til ca dette, så er det helt okay, når han også får skemad og vand. Sørg for at holde hans mave igang med laktulose, hvis han får problemer med forstoppelse. Hård mave vil gøre at han spiser mindre.
Til sidst vil jeg lige sige at du skal være opmærksom på hvad arm du holder ham i når du giver flaske. Det er i forhold til hans nakke og skæve kranie vigtigt at du ikke holder ham, der hvor han har problemer. Det vil sige at hvis han er skæv i højre side af hovedet, så skal han ikke holdes i din venstre arm, da den flade side, så vil blive trykket ind mod dig. Er han flad i højre side af hovedet skal han altså holdes i din højre arm, når du giver ham flaske og modsat, hvis det er i venstre side af hovedet at han har problemer.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og fjerner lidt af din bekymring. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske