Brev:
Tvillinge døgn rytme efterlyses 2
6. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Tvillinge døgn rytme efterlyses 2
Hej Helen,
Tak for dit svar sidst jeg skrev. Vi har prøvet at efterlevet det så godt vi kunne :)
Men men men, det er bare så svært!!
Deres aftenrytme er faktisk ok. De kommer i bad kl. 19:00 samt en flaske til natten (100 – 200 ml) Efterfølgende kommer de i seng (hver deres i samme rum) og sover uden vrøvl i mellem kl. 19:30 – 21:00.
Mathilde vågner en enkel gang kl. 02:30 – 03:00 og spiser 100 – 200 ml, selvom det er hende som spiser mest i løbet af dagen. Hun vågner igen samtidig med Benjamin som først vågner kl. 04:30 – 05:30 og de spiser sammen. Hun ca. 100 ml og han næsten 200 ml.
Deres dagsrytme var nogenlunde sådan før varmen kom:
Sover igen en halv/hel time 06:00 – 07:00 og spiser når de vågner 100 – 150 ml.
De sover typisk igen kl. 08:00 – 09:00.
Kl. ca. 11 kan de godt tage deres lange lur og sover måske 2 timer, nogengange 3 timer.
Sover igen ca. kl. 16:00 - 17:00.
Denne rytme jeg har skrevet er meget uafhængig af hinanden. Det kan godt svinge med en time og det er ikke den samme tvilling som svinger.
Pt. Sover og spiser de når de har lyst. Der er overhovedet ingen rytme!! De spiser mest om morgenen og om aften. Men i løbet af dagen indtager de kun 50 – 100 ml mme ca. hver 2 – 3 time, nogengange hver time. De får også kogt vand fra flaske, fordi jeg er bange for de ikke får nok væske, er der andet jeg kan give dem og er det normalt den måde de spiser på, når det er så varmt??
Mit første spørgsmål er, om de vil rette sig ind på hinandens rytmer, i takt med de bliver større og de får mad på mere faste tidspunkter??
Eller kan jeg gøre noget andet for at det bliver mere struktureret?? Det er meget svært at holde dem i samme tidsrytme, når de bliver sultne og trætte uafhængigt af hinanden! For det er meget to forskellige individer :)
Mit andet spørgsmål er: Jeg har meget svært ved at ligge dem på maven. De skriger efter 5 sek. Også selv om jeg lægger legetøj frem, lægger dem på en ammepude så de kommer op i højderne, lægger mig på gulvet og taler med dem. De er ikke særlig stærke i ryg og arme! Har du andre forslag?
Jeg er meget ihærdig da Mathilde har fået et fladt baghoved. Før var det skævt og flat, men jeg har formået at få det rettet op så det ”kun” er flat! Vil det med tiden blive rettet ud i takt med hun kommer til at side mere end hun ligger?
Benjamin ser fin ud, da han er bedre til at flytte sit hoved samt krop. Mathilde er mere tung og bastand og vil kun ligge på ryggen og er ikke så mobil, men bruger stadig sin krop meget. Bare ikke som Benjamin, der kan svinge sin krop fra side til side.
Tvillingerne bliver 4 mdr. den 27. juni. Er det muligt du kan komme med et forslag til en døgnrytme med skemad?
Håber du kan finde ud af hvad jeg vil have svar på i mit rodede brev, men jeg har hårdt brug for en ledetråd!!
Med venlig hilsen
Charlotte