Svar: Hvor meget skal man presse med skemad?
6. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Tak for din lille historie - det er godt med en far, der en gang imellem kan få ændret lidt på tingene. Han har naturligvis helt ret, det er vigtigt ikke at presse barnet og det er vigtigt netop i den alder, som din datter har nu, at give hende madro. Desværre har du jo ikke en at overlade spisningen til, men principperne kan du sagtens følge.
Du skal derfor prøve at lade være med at følge din datter med skeen og insistere på at hun skal spise en fuld portion - hvis du bliver ved med at være så insisterende, så risikerer du at hun siger helt fra. Hold derfor fokus på at lidt er bedre end ingenting, bibeholde de 500ml mme dagligt og følg så planen jeg har sendt til dig sidste gang.
Det betyder ikke noget om hun spiser 1/4 eller en 1/2 bolle, om der kun glider to stykker æble ned, ½ dl. grød eller tykmælk - det vigtigste er at hun bibeholder lysten til at spise og at det at sidde ved bordet og spise forbindes med noget hyggeligt. Samtidig er det langt bedre for hende at få små hyppige måltider fremfor få og store - så hold fast i at lidt har også ret og at lidt er bedre end ingenting.
Hvis du så om aftenen tænker at hun har spist så lidt om dagen at hun må være sulten, så kan du supplere hende med en godnatgrød, hvis hun viser interesse for dette og så skal hun sove.
Giv hende generelt mad som tager udgangspunkt i den mad du selv spiser, så du ikke skal stå og lave specielle retter der alligevel ikke bliver spist. Gem en rest fra aftensmaden og brug den også til frokost, så hun der får lidt forskellige valgmuligheder. Giv hende kun lidt af gangen, så maden ikke virker for overvældende og for uoverskuelig at gå igang med.
Så mit råd til dig er at du ikke skal presse din datter, du skal acceptere at hun lukker munden og drejer hovedet. Du skal spise samtidig med hende, så du koncentrerer dig om din mad og hun koncentrerer sig om sin og så skal I spise det samme.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske