Brev:
Hvor meget skal man presse med skemad?
6. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Hvor meget skal man presse med skemad?
Hej Helen.
Jeg skrev til dig for kort tid siden omkring madglæde. Dine tricks virkede kun da de havde nyhedsværdien og Sarah spiser igen kun begrænset skemad. Hun tager dog gerne nogle få grøntsager, frugtstykker og bider lidt i en bolle - og indtaget af grønt er steget, så det er dejligt.
Jeg har en veninde, der havde samme problem, men så blev hendes datter passet af faren en uge, hvor moren var på kursus... og lige pludselig ville pigen gerne spise. Det der var det springende punkt var, at faren accepterer en afvisning ved bordet og ikke presser pigen til at smage maden. Han forsøger heller ikke at distrahere hende og så putte skeen ind, når hun er optaget af andre ting. Faktum var nok, at han er så "meget mand", at han ikke lægger mere i det end som så :-) og hvor mødrene er dårlige til at være ligeglad og bare acceptere.
Det gav mig stof til eftertanke, da jeg er meget insisterende på, at Sarah skal for det første smage og yderligere gerne spise en ok portion. Så jeg følger efter hendes hoved med skeen, giver forskelligt legetøj, køkkensager og få stykker frugt/brød/grønt på tallerken for at få hende koncentreret om noget andet, så jeg kan putte maden i hendes mund.
Det er en træls situation for os begge, da hun bliver irriteret over min insisteren og jeg sur over begrænset indtag. Skælder hende dog ikke ud, men tror, at hun kan mærke det. Hun græder aldrig under spisning, men forsøger at dreje sig helt væk fra mig og slår efter skeen...., så hun signalerer faktisk ret tydeligt, at hun ikke gider mere.
Nu vil jeg så forsøge at lytte til hende og dermed acceptere afvisningerne i håbet om, at det vil give hende madglæde og dermed lyst til at spise lidt mere og gerne lidt mere regelmæssigt. Samtidig er jeg dog bekymret for, at hun så slet ikke får spist noget og vil derfor gerne høre din anbefaling?
Hun får ca 500 ml mme fordelt på formiddag inden lur, efter aftensmad og kl 23, så hun burde jo være sulten. Det skal siges, at hun drikker en masse vand - minimum 3 dl om dagen, men det kan vel ikke tage sulten?
Hilsen Pia