Svar: Umulig at lægge i seng, når vi har været ude
6. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Sebastians mor
Det er helt naturligt at Sebastian vægrer sig mod at sove, når I har været ude - du føler sikkert også selv at det kan være svært at falde i søvn, hvis I har været i byen ...?
Det er sådan at vi har brug for det der hedder søvnassociationer for at kunne falde i søvn. Det er ting vi forbinder med at skulle sove, ting vi bevidst benytter os af for at kunne falde i søvn. En søvn association for et barn kan være f.eks. at blive vugget, at få en sut, en sovebamse, at der bliver sunget en bestemt sang eller spillet et bestemt stykke musik. Ofte er søvnassociationer noget roligt - det er de færreste der lytter til rockmusik, når de skal sove - de mennesker findes dog også ... :o)
Men at tage i byen, være hos venner, snakke, spise sammen, giver en masse andet en ro og alle de oplevelser jeres dreng får, skal han naturligt have bearbejdet. Vi andre taler om det, ofte sammen i bilen hjem, oplever ligesom nogle af tingene igen "så sagde han", "jeg tænkte på" osv. vi griner lidt af aftenens sjove episoder osv. Og bearbejdelse er vigtigt for at kunne falde i søvn, men når man er 10 måneder gammel, så kan man ikke tale sig igennem tingene, så er man nødt til at komme af med det på anden vis - fysisk uro og urolig søvn, når man så endelig sover.
Derudover er det jo problematisk at han falder i søvn i bilen på vej hjem. Den powernap han tager der er lige det skud han har behov for, for at kunne holde den gående et par timer ekstra om aftenen ... hvis I i stedet blev der, fik ham til at falde i søvn om aftenen ude og først to hjem kl. 23-24, så ville han sandsynligvis sove så tungt at han ikke ville bemærke at I flyttede ham fra det ene sted til det andet - du kan sikkert godt huske at du som barn selv blev båret ud i bilen, lå på bagsædet (det måtte man jo dengang) og blev båret ind i seng, når I var hjemme ... ?
Det er jo en balance imellem at besøge venner og nyde det selskab og den hygge det er for både jer forældre og for Sebastian og samtidig også tage hensyn til hans søvnbehov og sovevaner. Og I må prøve at gøre det, I fornemmer fungerer bedst:o)
Fortsat held og lykke, håber mine tanker hjælper lidt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske