Brev:
Umulig at lægge i seng, når vi har været ude
6. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Umulig at lægge i seng, når vi har været ude
Kære Helen
Tak for dit seneste svar. Jeg udtrykte mig vist ikke helt forståeligt; der er ingen begrænsninger på, hvor mange gange Sebastian må sove i vuggestuen, men de dage, hvor han vågner allerede kl. 5, er han så træt, at han når at sove, allerede inden han bliver afleveret. Og derfor sover han så kun én gang i vuggestuen - efter frokost.
Nå, men vi har nu forsøgt at justere på dagens lure, sådan at Sebastian sover ca. 1 time omkring kl. 8.30 og ca. 1½ time omkring kl. 12.30. Han er stadig ret træt om eftermiddagen, får lov at sove max ½ time, hvorefter han vækkes.
Mit spørgsmål denne gang handler om, at det er rigtig svært at få Sebastian til at sove om aftenen, når vi har været på besøg hos andre. Normalt forsøger vi at være hjemme omkring kl. 20, som er Sebastians sengetid. Hvis han er i barnevognen eller vi kører i bil, kan han sagtens finde på at falde i søvn allerede på vejen hjem. Men når vi så er kommet hjem, er det som om, han slet ikke kan finde roen. Når vi kommer hjem, bliver han skiftet får nattøj på, vi børster tænder, og evt. får han lidt godnatgrød - altsammen helt som vi plejer at gøre det. Herefter lægges han i seng, og er bare dødtræt, men kan altså ikke falde i søvn...
Det ender som regel med, at vi tager ham op, når der er gået en rum tid med mere og mere tiltagende utilfredshed og skrigeri. Kl. bliver som regel 22 eller 23, før Sebastian falder i søvn. Han sover så en smule længere om morgenen, men bliver selvfølgelig hurtigt træt.
Vi har altid prioriteret Sebastians behov først, og er egentlig ikke så meget ude sammen alle tre. Men han finder jo stor fornøjelse i at være på besøg hos andre, og det er derfor lidt ærgerligt, at det bliver så svært for ham at sove, når vi er hjemme igen.
Har du nogle gode råd til, hvordan vi løser ovenstående??
På forhånd tak fra Sebastians mor