Brev:
Vil ikke sove eftermiddagslur
1. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Vil ikke sove eftermiddagslur
Kære Helen!
Så er vi her igen igen;-) Nu med spørgsmål omkring søvn om dagen. Vores dreng har det rigtig godt, er glad, tilfreds og nysgerrig, kryber omkring, spiser rigtig fint og sover ok (med dårlige perioder) om natten. Han er 8½ md. vejer 9,3 og er 78 cm lang. Vi følger den plan for dagen du har sendt før og det har gået fint og det gør det sådan set stadig. Om formiddagen kan jeg se du skriver til mange at børnene sover en kort lur og så en længere om eftermiddagen - og det er det der lidt er problemet her hos os.
Vores dreng sover mellem 1½ og 2 timer (nogle gange mere) om formiddagen og om eftermiddagen har vi så et hyr med at få ham til at sove. I dag brugte hans far en hel time og det har jeg også gjort ind i mellem. Han står op ved 11.30-12 tiden fra sin formiddagslur og bliver forsøgt puttet efter ca. 2½-3 vågne timer. I dag er der gået over 4 timer fra hans formiddagslur til han vil sove igen, og så er kl. 16 når han skal sove og det ryger jo ind i eftermiddagsmaden og senere også puttetiden, der bare bliver rykket til senere på aftenen. Vi har forsøgt det meste - gå med ham mens han sidder og derefter lægge ham ned, hvilket han bliver meget, meget sur over :-) Han vil se verden!
Det vi har snakket om er faktisk at vække ham ved 11 tiden for så kan han "nå" at komme ud at sove om eftermiddagen og være vågen igen ved 16 tiden. Grunden til vi går lidt op i det der med at være vågen igen kl. 16 er både eftermiddagsmad og igen aftenputningen som lige nu er 19.30-20. Den tid rykker sig jo til senere, men det er ikke særlig holdbart i forhold til tiden han/vi skal op om morgenen. Han er vel ikke klar til kun at sove en lur om dagen endnu tænker jeg???
Det skal i øvrigt lige siges at han altid har ligget lidt i underkanten ift. søvn i døgnet ift. hans alder. Og han har faktisk i en lang periode sovet ret så dårligt om dagen (2x45 min.) indtil han begyndte at krybe, så havde han åbenbart brug for at samle kræfter:-)
Nå men jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele... :-) Og endnu engang tak for en supergod brevkasse:-)
Kærlig hilsen os