Svar: Vækst - stagnerer i højde og knogler
1. juni 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære forældre
Det er vigtigt at børn vokser og ikke pludselig går helt i stå vægt og længdemæssigt. Men når det er sagt, så er der et eller andet sted også noget naturligt i at børn ved 12 måneders alderen er runde og buttede og i løbet af de næste år reducerer deres fedtdepoter og bliver slankere. En to årig har ofte en charmerende struttende mave og er hjulbenene, en treårigs mave er mindre, svejet i de nederste ryghvirvler bliver mindre og en firåring har mistet meget af det buttede babylook ..:o)
Jeg går ud fra at Fiona har været til undersøgelse hos lægen da hun blev 2 år? Hvis ikke er det en god idé at hun kommer det nu, så I kan drøfte hendes vækst med lægen.
Mange faktorer spiller ind på børns vækst. Barnets køn har betydning - drenge er gennemsnitligt en lille smule større end piger fra begyndelsen. Barnets størrelse ved fødslen spiller også ind, forældrenes størrelse, kosten og kostens sammensætning osv.
Børn vokser ikke så hurtigt i 2 års alderen men hvis vægt og længde stagnerer i en længere perioder, så er det vigtigt at barnet undersøges og det kan være en god idé at se på kosten og kostens sammensætning.
At jeres datter ikke har ændret skostørrelse i de sidste måneder behøver ikke betyde noget. Jeg går ud fra at hun er gået fra vinterstøvler/vintersko til sandaler og det kan derfor være helt naturligt at hun bruger samme størrelse. I vinterstøvler er plads til en tykkere sål, for, strømper osv. men i sandalerne hun bruger nu har hun jo små strømper eller bare tæer og ingen ekstra sål - det kan I således ikke bruge som målestok ...
Mit råd er at I drøfter det med jeres læge, hellere få hende målt og vejet en ekstra gang.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske