Svar: Min datter vil ikke sove - 1 mdr.
31. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det første jeg altid tænker på, når små børn på 6 uger som din datter ikke sover, er om hun får mad nok. Det er nemlig sådan at børn som er meget vågne ofte mangler mad. Det behøver ikke være sådan at de græder, fordi de er sultne, men de ligger ligesom bare med store mørke øjne og kigger - de skal have mad.
Jeg kan ikke se om du ammer eller giver flaske, men jeg synes det er vigtigt at du er opmærksom på, hvorvidt din datter får nok at spise. Hvis du giver flaske er du naturligvis ikke i tvivl fordi du så har fuldt styr på hendes indtag, men hvis du ammer er det meget vigtigt at du fornemmer hvorvidt du har mælk, at du kan høre at hun synker og at du en gang imellem oplever at hun simpelthen falder omkuld med mælk i mundvigene og tydeligt fyldt op. Hvis hun altid er vågen efter amning, så kan det godt være et tegn på at hun har behov for mere mælk.
Hvis du oplever at amningen går godt, du har masser af mælk, hun spiser godt, melder sig til måltider, du hører at hun synker, ser mælk i mundvigene osv. og alligevel sover hun ikke, så må du se på hvordan hun i øvrigt trives.
Du beskriver her en pige, som er glad, som smiler bevidst og som virker vågen og opmærksom på verden. Hun virker rolig og til at have overskud til at møde dig og ting omkring sig. Jeres læge har set hende og vurderer hende til at være sund og rask, du fortæller at din datter sender tydelige signaler og fin viser hvor når hun er mæt af indtryk - det lyder altsammen rigtig godt.
Derfor tænker jeg at du må sige til dig selv at hun på nuværende tidspunkt sover det hun har behov for. Det er naturligvis stadig vigtigt at I svøber hende, triller hende ture i barnevognen, luller hende lidt til ro osv. når hun skal sove, så hun ikke bliver overstimuleret - men når I gør som I gør og hverdagen fungerer for jer alle på denne måde, så er det sådan det må være og det er okay.
Nogle sover jo meget og andre meget lidt og jeg tænker at hendes søvn godt kan ændre sig en del de næste måneder. At være hyperaktiv vil man ikke kunne sige noget om på nuværende tidspunkt - hun lyder helt fint, trods sit lidt korte søvnbehov:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske