Svar: Vil ammes hele natten og spiser ikke om dagen
31. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Mie
Din datter foretrækker brystet fordi det er trygt, let, hyggeligt, bekvemmeligt, dejligt, nærværende, beroligende osv. osv. man kan blive ved med gode ting - MEN det går ikke mere, for det påvirker hendes indtag af mad i løbet af dagen og det påvirker i allerhøjeste grad dit forhold til din mand og der er kun en til at tage beslutningen om at det skal være slut - og det er dig!
Din datter er så bevidst nu at du ikke kan regne med at hun vil sige fra. Det er du nødt til at gøre, fordi det er til hendes eget bedste at hun nu spiser rigtig mad, - ikke bare smager og putter lidt i munden, men at hun spiser gode og ordentlige portioner. Modermælk er godt men ernæringsmæssigt er det ikke længere nok for hende og så længe hun spiser så meget hos dig, så spiser hun ikke som hun skal og får således ikke sit ernæringsmæssige behov dækket.
Og ja, det bliver hårdt. Det bliver rigtig hårdt, for din datter forstår jo ikke hvorfor hun kan få lov til at blive ammet om aftenen og ellers ikke. 2 amninger dagligt er max, hvad hun skal have og når du ikke ammer, så må far tage over. Du må tro på at han kan give hende al den omsorg og nærhed hun har behov for - han kan give hende det hele, det eneste han ikke kan er at amme - er hun tørstig kan han give hende vand.
Du er derfor nødt til at bytte plads med din mand. Du ammer din datter når hun skal sove om aftenen. Du kan amme hende igen, hvis hun vågner i løbet af aftenen og ikke kan finde ro, men derefter er mælkebanken lukket og det er far, der tager over. Du sover i stuen, han sover sammen med hende i sengen, hvor du plejer at være!
Du og din mand skal være enige om dette og I er simpelthen nødt til at sætte jer ned og tale om hvordan I får skabt nogle ændringer som I begge, alle 3 kan leve med og hvordan I skal overleve i det her. Det er enormt vigtigt at I prioriterer jeres forhold og det første handler om at stoppe amning. Det næste handler om at I skal give jer selv lov til at komme i byen.
Du skriver at der ingen familie er i nærheden, at de bor i Jylland. Er det ikke muligt at invitere nogen over en weekend og være ærlige og fortælle at I har brug for hjælp til at få jeres datter passet. I har brug for at der er en som kan tage over en aften og en nat, hvor I to forældre skal værne om hinanden ...?
Som sagt kan du amme din datter 2 gange dagligt og da du ammer betydeligt mere i øjeblikket, så skal du være forberedt på at du måske bliver nødt til at malke ud. Du risikerer at få en brystbetændelse, hvis mælken står længe i brystet og ikke kommer ud.
Du skal vide at det vil tage ca 3 dage, så vil du begynde at kunne se en ændring. Din datter vil sandsynligvis fortsat søge brystet men ikke så vedholdende som tidligere og hun vil begynde at kunne sove et længere stræk om natten uden bryst. Det kan her være en fordel at skrive "nat-dagbog" hvor man noterer hvornår hun vågner og hvornår hun sover igen, fordi det hjælper en til at se de fremskridt der faktisk er. Ofte virker det jo som om at man er vågen hele natten.
Du skal servere mad for hende efter en helt fast plan og i begyndelsen vil hun sandsynligvis ikke spise særlig meget, men stille og roligt i takt med at hun jo ikke tilbydes mælk, så vil hun naturligt blive sulten. I takt med at hun så begynder at spise mere og mere, så vil hun også få lettere ved at acceptere at du ikke lader hende komme til brystet.
Der hvor du plejer at amme hende om dagen, f.ek.s inden lur, kan du i en overgang tilbyde hende en lille kop lun mælk eller endnu bedre bare lidt vand. Start herefter med at sætte hende i barnevognen, kør en tur, og først når hun viser sig putteklar skal du lægge hende ned og lade hende sove.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7: Havregrød lavet med smørklat og sødmælk, vand af kop
Formiddag 9: ½ banan eller anden frisk frugt, lidt frugtmos eller frugt i hånden. ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10 med en lille kop lun sødmælk (½ dl.) eller vand. Starter med at sidde op i barnevognen og I triller en tur, hun lægges først ned, når hun viser sig parat. Sover måske kun en lille times tid
Frokost 12: Rubgrødshapsere med smørbart pålæg - makrel, tun, rogn, sildepostej, leverpostej, smøreost, mos fra glas kan bruges som pålæg eller supplere rugbrødshapserne. Tilbydes godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende som hun kan sidde og spise med hænderne. Også gerne lidt kogte ærter, majs, gulerod. Vand af kop.
Puttes til middagslur mellem 13-14 og kan igen her tilbydes en lille smule mælk en overgang (½ dl. sødmælk ikke mere) eller vand. Sættes igen i barnevognen hvis hun ikke med det samme viser tegn til at ville puttes og trilles en tur som om formiddagen. Sover 1½-2 timer
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos - f.eks. kartoffel moset med lidt sovs og ved siden af mad i stykker - f.eks. stykker af frikadelle eller lignende. Hun må få alt hvad I spiser, lasagne, frikadeller, ovnstegte kartofler, ris f.eks. boller i karry. Og skal I en dag have noget som ikke er børnevenligt, så må du købe et glas med en babymiddagsret til hende. Vand eller sødmælk at kop.
Kan tilbydes en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en grød som "godnatgrød".
Puttes til natten mellem 19-20 med amning
Sen aften 22-24: Evt. amning x 1 mod at hun så ikke tilbydes bryst mere den dag og ej heller om natten.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om hvordan I kommer videre - og hvor vigtigt det er.
Rigtig meget held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske