Brev:
Vil ammes hele natten og spiser ikke om dagen
31. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Vil ammes hele natten og spiser ikke om dagen
Kære Helen
Jeg håber virkelig du kan hjælpe os, vi er så trætte!
Jeg vil starte med at skrive lidt om vores super dejlige pige trods alt. Hun hedder Freya og er 9 måneder, hun er fra den 31.08.07. Hun er altid blevet ammet fuldt og vil slet ikke have flaske. hun havde kolik de første 4 måneder ca. hvor hun skreg i fire timer hver aften ellers en glad og rask pige. Dette var en hård start og tog virkelig vores krafter. Hun vejer ca. 10 kg nu og er 72 lang ca. Så en stor pige. Freya er en pige der vil selv og bliver hurtig hidsig, men hun har ligeså hurtig til smil og er generelt sjov og glad hvis bare hun ikke var så træt og overtræt hele tiden. Det hele handler efterhånden kun om sovning og spisning.
Freya spiser hele natten og jeg kan ikke finde ud af at få hende fra det. Hun er fuldstændig overdrevet opslugt af de bryster, især lige for tiden. Vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an. Jeg kan ikke lide at hun græder. Om dagen får hun bryst 2-3 gange. Jeg tilbyder hende 4-6 måltider på en dag. Hun spiser ingenting.. lidt bidder hist og her nogengange en lille potion grød. Hun har aldrig spist en dl eller over.
Hun har siden hun var 7 mdr selv fået lov at sidde med maden. Hun var hurtig god til pincetgreb. nu spiser hun stort set alt selv men vi prøver at tilbyde hende grød som hun tager imod hvis hun er sulten og hvis der er revet æble i. men det er ikke tit hun er rigtig sulten og så vil hun bare have bryst. Hun græder og vender hovedet.
Vi har prøvet dine råd med at få hendes opmærksomhed og lege og lave stor mimik osv. Når hun spiser selv tager hun de første par bidder i munden og så begynder hun at smide resten på gulvet, det er veldig spændende at se det falde men træls at rydde op for mor og far. Vi har prøvet at sige nej det må du ikke, men forstår hun overhovedet det? det er jo leg for hende og så griner hun til os og kaster endnu flere stykker rundt i luften. Skal man bare lade det ske, det ser jo også morsomt ud og vi er da langt fra sippet, men vi synes det er lidt overdrevet nogengange.
Ja man kan godt hører at vi er uerfarende unge forældre. Hvornår forstår de et nej. Når hun ligger på puslebordet sparker hun os hårdt i mave og bryst. Kan man få hende til at forstå at det må hun ikke? Hun er jo lille endnu. Jeg prøvede en gang at sige...nej nu stopper det.... lidt hårdt og højt hvorefter hun begyndte at græde og jeg måtte trøste hende.. Var det forkert at sige sådan?
Nå tilbage til sovningen. Jeg tror selv på at det vil løse mange af vores problemer hvis hun fik en god nats søvn. Hun er meget pjævset og træt. Hun gnider øjne gaber og er ofte irriteret. Jeg har tænkt på at flytte hende ind på sit eget værelse og lade far overtage men hun har tydeligt seperationsangst. hun græder bare jeg går ud af stuen et øjeblik og vil sidde i arm hele tiden. Far dur kun hvis jeg sidder lige ved siden af.
Om aftenen putter jeg hende i vores seng hvor jeg ammer hende liggende. jeg kan godt fjerne brystvorten nogengange før hun sover og så sover hun videre i en halv time. Jeg har fået ideen fra... sov igennem uden gråd.. Så jeg prøver at fjerne brystvorten inden hun sover. Men så vågner hun alligevel efter en halv time og opdager at jeg ikke er der og kalder på mig. sådan render jeg frem og tilbage med en halv times mellemrum typisk indtil jeg går i seng. Det er altså mig hun vil have som puttedyr.
Har prøvet at erstatte mig med en bamse men ingen held med det. så sover hun en time eller to i træk ved min side og vågner for at sutte. Hvis hun ikke får lov græder hun meget voldsomt og jeg gir efter. Jeg ville sådan ønske at vi kunne sove sammen uden hun skulle have bryst og vågne så tit.. Jeg elsker at putte med hende bortset fra at hvis jeg vender mig vågner hun og vil have at jeg vender mod hende igen. hun skal helst have en hånd på mit bryst hele natten eller sutte...
Jeg har ondt i min krop og er så træt.. hmm og far er flyttet på sofaen... Jeg savner egentlig også min mand. Vi skændes ofte og er vældig irriteret på hinanden, fordi vi aldrig har tid til at få snakket ordentlig sammen, da hun hele tiden er der og hvis hun sover til middag så vågner hun også efter en halv time og skal vugges i søvn igen i barnevognen. Det lykkes ikke altid.. Så vi render frem og tilbage hele tiden.
Jeg kan ikke ordne noget som helst i huset fordi hvis min opmærksomhed ikke er på hende så stikker hun i et stort hyl så man skulle tro jeg havde pint hende. Det eneste tidspunkt hvor det går godt er om morgenen når min kæreste tager hende og jeg kan sove lidt videre.. det siger hun ikke noget til???? Jeg kan høre at de leger og griner..
Jeg selv føler jeg er om hende hele tiden. jeg kysser og krammer hende tit og vi leger meget sammen. Det burde da gøre at hun blev lidt fyldt op og måske kunne være sig selv lidt eller hvad? Jeg elsker den lille guldklump mere end jeg nogensinde har elsket noget. Det samme med min mand. Ham elsker jeg også men vi går så tit skævt af hinanden på grund af manglene søvn og kommunikation, jeg frygter vi er på vej mod enden. Jeg føler mig tit som en fiasko.
Hvad gør jeg galt? Jeg vil jo bare give hende alt den tryghed i verdenen hun har brug for.
Vi kan ikke få hende passet nogensteder for min familie bor i jylland og vi i kbh. Hans er uinterresseret.
Jeg er efterhånden der hvor jeg ville give min højre arm for 3 timers søvn i træk og lidt fritid. Jeg har ikke været væk fra hende endnu og føler mig brugt og irriteret. men jeg vil ikke lade hende græde og metoderne fra ... sov igennem uden gråd... virker ikke endnu eller også er jeg for træt til at gøre det ordentlig..
Jeg har læst bogen adskellige gange for at se om der er misset noget.. Før i tiden kunne hun sove 4-7 timer i træk en sjælden gang eller to.. men bryst er steget hende til hovedet tror jeg.. eller også er det det med at hun tror man spiser om natten hun drikker længe og meget lyder det som om nogengange andre gange sutter hun bare lidt. Hun har nu aldrig været den store sover.. Hun bliver sur når hun skal lægges i barnevognen til sin lur og vågner når hun ikke bliver vugget. Hun vil bare ikke sove!
Hun vil opleve i fuld fart hele dagen. lege og tumle. Hun er ved at lære at kravle og vil undersøge alt selvfølgelig med mor i nærheden. det bedste hun ved er at se rundt på mennesker, dyr ude.. Hun er altid tilfreds når vi er ude bare man er i nærheden men når hun er træt kæmper hun en brag kamp for at holde sig oppe...
puha jeg har vist skrevet nok for denne gang..
sådan er vores dag ca.
kl. 5-6 op har lige fået det sidste bryst i håb om at hun kunne sove lidt længere
kl 7-8 morgenmad spiser somregl ingenting.
hun er meget træt og pjævset og får bryst og puttes sover meget afbrudt i 1-1,5 time vågner tre gange typisk.
kl 11 frokost eller en banan og så frokost ved en 12-13 tiden. spiser ikke meget
får bryst og puttes mellem 13-14 er meget træt og skulle måske have været puttet før men så er hun pjævset hele den sene eftermiddag og vil absolut ikke tage en ekstra povernap og så må vi putte hende kl. 18
15-16 grød med frugt eller grovt fransbrød og frugt, spiser lidt mere men ikke så meget som andre børn.
17-18 aftensmad det samme som os, spiser ikke meget men lidt
derefter i bad, børste tænder , natøj og puttes med en sang og bryst kl 19. vågner hurtig igen men så snart hun har brystet i munden sover hun igen.
Med venlig hilsen
Mie
PS. vi har fået undersøgt hendes øre hos lægen mange gange og der er ikke noget siger han. hun har fået to tænder i undermunden og de øverste kommer nok snart. hun ser hæved og rød ud deroppe og for tre uger siden sagde lægen at det var ligefør de ville komme, det ville ikke vare mere end et par dage. men de er ikke kommet. fordælan også.. de første tog hårdt på hende...
PPS. det skal også lige siges at hun ikke er kredsen hun nyder at smage forskellige ting. og vi spiser meget varieret og børnevenligt.. hun får tit fisk og altid grønt hun kan gnave i. hun elsker at samle majs med fingerspidserne. Jeg gør meget ud af hendes mad og gør det spændende og sundt.