Svar: Søvnritual dag og nat
29. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære GP
Det er meget normalt at børn i 4 måneders alderen ændrer sovevaner. Ofte begynder de at powernappe mere og tager således flere små og korte lure i løbet af dagen. Det er også normalt at børn i denne alder ofte sover så sent sidst på dagen at de har en lang vågenperiode om aftenen og går meget sent i seng. Børn søvnmønster varierer således lidt hele tiden og sådan er det nødt til at være ...:o)
Det hjælper som regel i takt med at barnet begynder med skemad og samtidig ændrer selve barnets søvn sig også og bliver i sammensætning mere og mere som en voksensøvn. Vores søvn består jo af forskellige faser og spædbørns søvn er ikke som søvnen hos et 4 måneders barn, som stadig ikke er som hos et 8 måneders barn men som trods alt begynder at minde mere om en voksen søvn.
Det er altså et sammenfald mellem udviklingen af søvnen og barnets alder og ændring af daglig rytme, skemad osv. der gør at man i 4-6 måneders alderen kan begynde at forvente lidt mere rytme og således få lidt mere overblik over dagen.
Til et putteritual hører helt normale ting - få mad, blive skiftet, leget med og få mad igen og så bliver man svøbt, får sin sut eller sutteklud, lægges ned, kærtegnes på bestemt måde, bliver vugget lidt, sunget for osv. Det der er vigtigt er at man forsøger at gøre det samme hver gang, så der er genkendelighed fordi det giver tryghed og dermed ro. Barnet skal via de ting man gør, fornemme at det nu er ved at være sovetid.
Du skal regne med 3 lure dagligt og de kan sagtens variere i varighed, således at hun f.eks. sover en lang og to korte lure eller 3 lige lange/lige korte lure osv. Gennemsnitligt vil hun sove måske 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten og hvis hun samlet sover som hun har behov for, så er det fint. Det gør således ikke spor at hun i en periode måske sover 11-12 timer om natten og kun 3-4 timer om dagen, hvis det er sådan hun trives bedst.
Og så skal du som du skriver væbne dig lidt med tålmodighed, søvnen vil hele tiden ændre sig lidt og i takt med at hun begynder med skemad, får morgenmad, frokost og aftensmad, hvor hun skal spise sammen med jer osv. så vil der naturligt komme mere rytme og dermed mere overblik over dagen.
Med hensyn til vand, så sker der ikke noget ved at du tilbyder hende lidt vand af en ske eller en lille kop, men det er ikke noget hun SKAL have på nuværende tidspunkt. Det vil være fint at du samtidig med at du starter op med skemad, tilbyder lidt vand at drikke.
Håber mine tanker hjælper lidt på vej og giver lidt ro - det lyder som om at din datter trives og at det går godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske