Brev:
Søvnritual dag og nat
29. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Søvnritual dag og nat
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål om søvn. Og dem svarer du jo på ikke så få af, så jeg håber ikke du bliver træt af det..
Min dejlige lille datter (16 uger) sover heldigvis godt om natten. Hun er træt til putning allerede ved 18 tiden, hvor vi laver godnatpusling og -ritual. Hun ammes og falder enten i søvn lige efter eller ligger selv og pludrer (egen seng), hvor vi tjekker tit og får smil hver gang. Så bliver hun træt og med lidt hjælp glider hun glad over i søvnen.
Den varer som regel til mellem 22.30 og 00, hvor hun får bryst og lægges i gen (egen seng) På en god nat sover hun så fra eks 00 til 04, ammer og sover igen til 6.30. Eller hun har en ekstra vågen tur, og vågner så til morgen lidt tidligere, eks 530, hvor hun får bryst og så sover videre en lille time sammen med mig. Jeg ville gerne at der var en fastere rytme, men som det er kan jeg jo nok ikke klage - det skal vel stadig falde på plads, ikke?
Men om dagen er det noget anderledes.
Afhængig af om hun tager den sidste lille time med mig bliver hun træt mellem 8 og 9. Jeg lægger hende som regel i liften i haven, men nogle gange går vi i barnevognen. Nogle gange kan hun tage en god skraber på op til 3 timer. Andre dage bliver det kun til en time, måske to. Resten af dagen bliver det så lidt forefaldende...
Som nu idag, hvor hun sov meget knap 2 timer til formiddag (8.45 til 10.25) og så nu blev søvning igen allerede 11.40, hvor hun så faldt i søvn da jeg vuggede hende i liften.
Det er sjældent at jeg kan få hende til at tage to lange lure og en kort, som du skriver flere steder på dit site. Jeg vil tror i alt at hun sover 3-4 timer i løbet af dagen, men der er ikke nogen faste tider. Nogle steder skriver du at man godt kan begynde at forvente at hun bliver mere fast i sine sovetider?
Jeg synes det er lidt svært med dagen, for det er jo meget forskelligt hvad jeg laver. Det er ikke altid jeg er hjemme hele dagen. Jeg vil gerne have hende med til ting. Mener også at det er sundest for hende at blive (at vi begge bliver) stimuleret med andre ting end hinanden, men vil samtidig også gerne have at hun får sovet nok. Nogle gange føles det somom hun hele tiden bliver forstyrret (ikke af mig) af at hun vågner så hurtigt... Og jeg vil gerne at hun føler sig i ro.
Men der er ikke tegn på at hun mangler noget. Hun er stor og sund, meget glad og harmonisk og aldrig pylret uden grund. Så det ser ud til at alt er fint, blot kunne det være rart at kunne regne lidt mere med, hvornår hun sover.
Forventer jeg for meget? Skal jeg bare se tiden an?
Har du nogen fif til hvordan man kan få mere faste ritualer?
For hvis det bare er mig, så er det jo bare det barslen er til for ;)
Et lille tillægsspørgsmål: skal hun have tilbudt vand nu? De fleste steder står der at min mælk er fint, også når hun her i varmen er tørstig (dier hyppigere). Men det er jo godt at øve sig på, så jeg prøver engang imellem med lidt vand på en ske også for at langsomt introducere hende til at der kommer spændende ting på skeer.
Ser frem til at høre fra dig
Mange hilsener,
GP