Svar: Problem med putning
29. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det er helt rigtigt at der sker meget med din datter i øjeblikket, hun gennemgår en fase, hvor hun udvikler sig meget både motorisk og mentalt og det er derfor ikke usædvanligt at børn i denne alder søger ekstrem fysisk kontakt og nærhed, de pylrer mere, virker generelt utilfredse og søgende og man kan som mor godt føle dette frygteligt frustrerende. Det kan let føles som om at intet af det man gør virker og man kan godt få fornemmelsen af ikke at slå til.
Det har dog intet med dig at gøre, det er som sagt et udviklingsspring din datter skal igennem og der er lys forude:o) Når det er sagt, så synes jeg dog heller ikke at det er rimeligt at du bruger 1-3 timer hver aften på at være hos hende, for at få hende til at falde i søvn.
Min umiddelbare tanke er at du fortsat skal give din datter nærhed og tryghed, når hun skal sove. Jeg forestiller mig her at du enten lægger dig med hende i jeres seng og ammer hende i søvn der og lader hende ligge indtil hun sover godt, hvorefter du flytter hende. Eller at du putter hende i egen seng, men så forsøger at introducere en flaske, som hun så får liggende i sin seng. Det vil gøre at hun ikke oplever at skulle flyttes i forbindelsen med måltidet, men kan sove videre, hvor hun er faldet til ro.
Jeg synes derfor du skal prøve at holde lidt pause fra alle regler og principper om at hun skal "sove alene i egen seng", "ikke må få dårlige vaner", "ikke må blive forkælet" og hvad der ellers kan rumstere i baghovedet og så i stedet lytte til det hun viser - behov for nærhed og fysisk kontakt når hun skal sove.
Det er for mig et spørgsmål om at komme helt ud af den situation I er havnet i og så et eller andet sted starte lidt forfra, når hun atter føler sig tryg og rolig og forbinder det at skulle sove med noget rart.
Derudover tænker jeg at du så i løbet af dagen skal forsøge at putte hende uden at hun falder i søvn ved brystet. Om aftenen må hun gerne, men om dagen er det fint at du forsøger at putte hende inden hun sover helt, så hun stille og roligt lærer at kunne det. I takt med at hun så bliver ældre, forbinder det at skulle sove med noget positivt, så kan du begynde at føre rutinerne fra dagen over til putningen om aftenen.
For mig at se er det rigtig positivt at hun om dagen falder til ro uden problemer, så kan hun nemlig sagtens og det skal du naturligvis holde fast i. Men om aftenen skal I i øjeblikket se lidt stort på alle 'regler' og så enten lægge dig med hende og amme hende i søvn eller give hende en flaske og putte hende med den direkte i sengen, så hun ikke skal flyttes.
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske