Brev:
Problem med putning
29. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Problem med putning
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da jeg har en lille pige fra 18 november 2007, som jeg har et par spørgsmål til.
Hun har altid været en nem, glad og meget bevist pige og der har aldrig været problemer med at putte hende om aftenen, indtil vi overgik til sommertid, så begyndte problemerne at melde sig.
Hun sover i sin egen seng ved siden af mig i vores soveværelse som tildels er mørklagt. Det er som om hun har sværere ved at falde til ro om aftenen selvom hun er træt. Hun puttes ca. kl. 19.00 (har prøvet før og senere) og efter vores putteritual med bad, sang og amning og lidt holden i hånd er det umuligt for mig at forlade værelset før hun sover helt, hvilket jeg kunne før. Jeg har troligt siddet os hende i 1-3 timer indtil hun sov, men det kan jeg ikke holde til mere. Hun vil gerne lege og snakke. Jeg har afprøvet principperne fra bogen ”sov igennem uden gråd” , men de virker altså ikke.
Der har dog aldrig været gråd involveret og hun virker glad for sin seng. Nu har jeg så prøvet at gå til og fra nogle aftner, men det skulle jeg aldrig have gjort. I starten brokkede hun sig lidt når jeg gik, men det er blevet til, at hun nu skriger vildt når jeg går ud af rummet. Hun falder så måske lidt til ro igen, men når jeg så viser mig (eller far) skriger hun endnu mere. Det gør virkelig ondt at se på og det kan jeg ikke. Nu er vi oppe på at det igen tager 1-3 timer at lægge hende, men vi har så til gengæld en meget ulykkelig pige og jeg føler at jeg har ødelagt det hele og brudt tilliden, trods hun aldrig har ligget alene i mere end 2-5 minutter. Kan hun allerede lidt af separationsangst?
Jeg tænker, at hun måske skal sove på hendes eget værelse, som kan mørklægges helt. Hvordan gøres det lettest? Jeg ammer forsat 2 gange hver nat og ammer i forbindelse med putning.
Hun er ammet fuldt ud i 6 mrd. Og jeg er først begyndt at introducere grød/mos for hende for 3 uger siden. Vi er trappet langsomt op og det går fint, men jeg har svært ved at finde en god struktur for dagen, da hun vågner på lidt forskellig tidspunkter og sover af forskellig varighed om dagen afhængig af hvordan natten har været.
Som regel står vi op kl. 06. Jeg kan ikke få hende til at sove længere om morgenen, men allerede 1-1,5 time efter vi er stået op er hun dødtræt og lægges i barnevognen. Her er der ingen problemer med at sove - jeg kan gå lige efter hun er lagt.
Jeg er godt klar over, at hun nu er mere bevist og at der sker mange nye ting for hende, derfor havde jeg også gerne ventet lidt med at flytte hende på sit eget værelse, men det er måske også fordi jeg synes det er så hyggeligt at sove sammen med hende :0)
Håber at høre fra dig
Kærlig hilsen
Malene