Svar: Seperationsfasen og ændret søvnrytme
28. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Der er ingen tvivl om at det er alderen som spiller ind hos jer og at jeres dreng lige nu både fysisk og mentalt brager igennem separationsfasen. Det påvirker ham om dagen og også om natten, hvor han naturligt vil sove mere uroligt.
Samtidig vil hans øgede aktivitet naturligvis også gøre at han bliver mere træt. Han oplever rigtig meget og udforsker sig selv og sine omgivelser alt hvad han kan og derfor er det meget normalt at han om dagen så sover lidt længere lure end han måske har behov for - nattesøvnen bliver derfor naturligt kortere.
Ud fra din plan så kan jeg se at han ofte sover 3-3½ time i løbet af dagen og man kan sagtens forestille sig at hvis han kun sov 2½, så ville han forlænge sin nattesøvn med en time. Desværre er det ikke så let at ændre på, for man kan ikke bare vække ham og så satse på at han sover længere i sidste ende, man kan heller ikke bare putte ham senere og satse på at han så sover en time længere.
Man er som du selv er inde på nødt til at forsøge at ændre det hele - hele dagen igennem og ofte vil han den første tid fortsat vågne tidligt om morgenen. Det er den tidlige morgen vågning der ændres sidst. Og det er her rigtig vigtigt som du skriver at han ikke tilbydes mælk meget tidligt, fordi han så vil kunne begynde at vågne fordi han trænger til mælk.
Det betyder at I skal forsøge at stå op tidligt og så forsøge at putte ham 15 minutter senere dag for dag til formiddagslur og samtidig tage ham op til den tid, han plejer at komme op. Middagsluren ligger fint og det burde fungere med nattesøvnen. Det er altså formiddagsluren I skal have kortet lidt på, hvis han skal have en længere nattesøvn og en kortere dagssøvn og I skal gøre jeg forhåbninger om at forsøge at ændre noget.
Samtidig kan I så også forsøge at putte ham 15 minutter senere aften efter aften, så hans nattesøvn først starter kl. 20
Det betyder at der nogle dage vil være lidt søvnunderskud, men det er det, som tilsidst skulle få hans rytme til at ændre sig og gøre at I så forhåbentlig kan sove en time mere om morgenen.
Selvom han sandsynligvis ligner sin mor og er morgenmenneske, så kan man godt ved at ændre lidt på hele dagens tidspunkter for søvn, få skubbet tiden en times tid til gavn for hele familien...
Tandfrembrud og øget tryghedsbehov gør det naturligvis ikke lettere og der er mange ting som spiller ind. Med hensyn til mælkeindtag, så er det vigtigt at han fortsat får 400ml mme dagligt indtil 12 måneder. Det sikrer ham hans jernbehov. Det vil normalt kunne blive dækket ind med 2 flasker og evt. lidt ekstra af kop som hos jer og det er fint. Alternativet er at du begynder at give ham jerntilskud.
I 12 måneders alderen kan du så vurdere om du skal stoppe alle flasker på en gang eller trappe ned til en for så tilsidst at stoppe helt.
Rigtig meget held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske