Brev:
Seperationsfasen og ændret søvnrytme
28. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Seperationsfasen og ændret søvnrytme
Hej Helen...
Som tiden dog flyver afsted. Nu er Malthe snart 11 mdr og det går bare så godt. Han er en super aktiv og glad dreng på ca 11,5 kg og 82 cm. Han er en meget glad dreng, som altid er klar på leg og ballade. Han elsker at hoppe, tumle, danse - ja alt som kilder i maven. Men samtidig kan han også godt lide det mere stille som sanglege, læse bøger mv. Han er en dreng med stor appetit, spiser alt hvad vi spiser - han stortrives.
Malthe er for 13 dage begyndt at kravle og kan rejse sig op af ting, og sikke stolt han og forældrene er. Det er tydeligt at mærke, at der sker en masse ting med ham, nok lidt seperationsangst. Normalt er han meget glad, men i noget tid og endnu mere forstærket af at kunne kravle, bliver han ked af det, når vi forlader rummet, selvom vi prøver at kalde på ham. Vil helst være mere på arm, er generelt mere pjevset og mor/far glad.
Vi kan også mærke, at han søger os mere, vil nusse/putte meget i løbet af dagen og om aftenen har han sværere ved at falde i søvn. MEN det er til at klare, det værste er, at han er begyndt at vågne meget tidligt om morgenen, kl. 5. Nogen gange er han frisk, andre gange pjevset og gnider øjne. Men vi kan ikke får ham til at sove igen, der skal kravles og han rejser sig op. Til gengæld sover han så mere om dagen, og vi kan godt nu frygte, at dette er ved at være hans rytme. Vores dag ser ud som følgende:
05 vågner
06 flaske (forsøger at bibeholde denne tid for ikke at vænne ham til den så tidligt om morgenen)
07 øllebrød med MME og mælk
08 formiddagslur - sover ca 2 timer ...
...
formiddag - frugt, bolle eller andet + vand
12 middagsmad, rugbrød, grøntsager mv og mælk
13.30 middagslur - sover ca 1-1,5 time
15 flaske
Eftermiddagsmad - bolle, frugt, A38, agurkestænger eller andet
18 aftensmad, hvad vi spiser
19 puttes og sover til næste morgen
Det hele har jo så rykket sig en time om morgenen. Tidl sov han ca 11 timer om natten, og vågnede kl 06, og det mindre om dagen, hvor det nu er omvendt. Han spiser og drikker rigtig godt i løbet af dagen, så det er ikke sult.
Malthe er tydelig A-menneske og har altid været det (sikkert efter mig). Kan det være, at han i takt med at han bliver ældre nu kun har brug for 10 timer om natten. Vi tænker enten er det en fase eller også skal vi (som du til så mange foreslår) rykke ham lidt i hans søvn, så han sover senere om aftenen og dermed vågner lidt senere om morgenen, for kl 5 er altså for tidligt?? Men han får jo sine 13,5 time om dagen. Hvordan gør jeg det bedst?? Tiderne rykkes jo alt afhængig af, hvad vi laver og hvor vi er henne.
Det skal lige siges, at han på 3-4 uger har fået 4 tænder og der er vist flere på vej. Vi forsøger at stimulere ham så meget som muligt i løbet af dagen, går til salmesang, i legestue, går ture hvor vi snakker om det vi ser, tumler, synger osv.
Lige et tillægs spørgsmål - Han får 2 flasker nu, ca 300 ml og drikker selv ca 100 ml mælk af kop. Tiderne han får dem på er bedst for ham, han gider dem ikke tidlig morgen, før sengetid eller sen aften. Skal jeg gå ned til flaske nu?
Det var vist alt for nu....
Med venlig hilsen
Maria