Svar: 8 mdr pige vil kun tage flydende kost
8. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kære desperate mor
Jeg vil råde dig til helt at undgå skemaden. Med den alder din datter har, kan hun godt tygge sin mad, og du skal derfor servere den mad for hende, som svarer til hendes alder og ikke forsøge med skemad i stor stil.
Det er meget vigtigt at hun ikke føler det som et pres at spise, men derimod får lov tl at tage det hun har lyst til. Efterhånden som hun kommer igang med at spise lidt af gange, vil hun vænne sig til det og de små hyppige måltider vil også være med til at gøre hende mere sulten.
Når hun har fået appetitten igen, så kan du evt. godt servere lidt øllebrød eller havregrød for hende om morgenen, men hvis hun ikke vil have det, så give hende brød med ost og marmelade i stedet. Yoghurt kan måske også få hendes interesse med tiden, men eller kan du give hende drikkeyoghurt, som hun kan få af en kop og evt. med lidt frugt til. sørg for at vælge en type som ikke er for 'let' og for sød.
Et forslag kunne se sådan her ud:
Morgen: ½ bolle med ost og lidt marmelade.
Formiddag: drikkeyoghurt med banan eller anden frugt ved siden af.
Frokost:Rugbrødshapser med forskelligt pålæg og tilbehør af lidt grønt.
Eftermiddag: ½ bolle og evt. lidt drikke yoghurt og lidt frugt
Før aftensmad: en tallerken med lidt grønt
Aften: Det samme som I spiser. Kød, fisk, pastaskruer, grønt mv det hele i små stykker, så hun selv kan spise det.
Aften: Lidt mælk og lidt frugt.
Du skal servere meget små måltider, som ikke virker for overskuelige. Sørg samtidig for at der er forskelige farver på tallerkenen, som appellerer til synet og dermed lysten. Lad hende selv spise og styre det. Hvis det er kødet der har interesse den ene dag, så er det måske ærter eller majs den næste. Giv hende valgmuligheder og lad hende vælge, så hun får lysten igen.
giv hende mælk og vand til måltiderne. Undgå saft og andre søde drikke, som giver en falsk mæthedsfølelse. Vær også opmærksom på at hendes mælkeindtag ikke bliver alt for stort. Giv hende mellem 500-750 ml mælk om dagen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske