Svar: Søvn om dagen i barnevogn
8. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Først lige en vigtig ting. Du skriver at jeres dreng sover ca 11 timer om natten og et par timer i løbet af dagen. Det vil sige ca 13 timer i døgnet. Det er faktisk fint i forhold til hans alder. Gennemsnittet ligger på 14 timer og at det er et gennemsnit betyder jo at nogen sover mere og andre mindre... I bliver derfor et eller andet sted nødt til at tro på, at jeres dreng sover, når han har behov for at sove og føler sig træt...
Da han får flaske, så skal I være opmærksom på at han skal have mælk nok. I forhold til hans alder, så vil de fleste børn have behov for 3 flasker dagligt for at få deres mælkebehov dækket og ud fra planen ser det ud som om at jeres dreng godt kunne tilbydes en flaske ekstra. Da han er 8½ måneder gammel vil hans mælkeindtag normalt ligge mellem 500-600ml mme dagligt, fordelt på 3 flasker.
Jeg tænker også at I skal forsøge at finde det rigtige tidspunkt at putte jeres dreng på, han skal føle sig parat til at sove og jeg tænker at I måske skulle forsøge at putte ham lidt senere dagen igennem end I gør på nuværende tidspunkt. Samtidig vil jeg foreslå jer at lade ham sidde op i vognen. Gør det til en rutine at I kører ham en tur, når han skal sove til middag. Lad ham sidde op, mærke vinden i ansigtet, se på verden og suge indtryk til sig og først når han virker putteklar lægger I ham ned og lader ham falde i søvn.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30.8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ banan eller anden frugt, frisk eller frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10 - sover måske en times tid
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden, vand af kop
Tilbydes evt. flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14, sover her 1½-2 timer. Lad ham sidde i vognen og tril en tur. Find ud af hvornår han så ca. falder i søvn - hvad der er hans rytme.
Eftermiddag 16: En lille portion grød med frugtmos, frisk frugt i hånden, så småt begynde med lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt (fra 9 måneders alderen kan han få lidt mere komælk), ½ bolle med lidt smør, vand af kop
Aften 17.30-18: Aftensmad som tager mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det vil sige ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Der skal stadig være mad som er moset og ved siden af også mad i stykker. Vand af kop og evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Som jeg læser jeres plan får jeres dreng ikke mme i løbet af aftenen og natten men sover nu hele natten igennem. Det er meget flot, fint at han kan det. Det betyder dog også at han kan have brug for en ekstra flaske i løbet af dagen en månedstid endnu...
Jeg håber min plan for dagen giver jer en idé om hvordan jeres dreng kan sove og hvad der er realistisk i forhold til hans alder. Jeg håber det hjælper jer til at ramme hans puttetidspunkter bedre. Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej.
Fortsat held og lykke og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske