Brev:
Søvn om dagen i barnevogn
8. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Søvn om dagen i barnevogn
Hej Helen,
Dette er første gang jeg skriver til dig. Min søn på 8.5 måned er en stor sund dreng, meget aktiv hvilket han altid har været! da han var 5 mdr. sad han og han kravlede da han var 7 mdr. Nu rejser han sig og bevæger sig rundt selv i lejligheden.
De sidste 6-7 uger har han haft svært ved at sove om dagen. Indtil han var ca. 6.5 måned brugte han sut når han skulle sove, og når vi lagde ham i barnevogn til lur, kunne han brokke sig lidt, få sutten og han ville slappe af og sove, vi vuggede ham også en gang imellem. Han har aldrig været den store sover, men indtil da sov han 3-4 gange dagligt sammenlagt 4.5 timer. om aftenen lagde vi ham ved 8 tiden og han sov til 6-7 tiden.
Efter hans tænder er kommet ud har han ikke ville have sutten! så derfor bliver han gal og ked af det når vi lægger ham i hans barnevogn. Vi vugger ham, går ture og i øjeblikket tager vi kalechen ned så han bliver distraheret, mens vi vugger eller går med ham i haven, så slapper han af og kan ligge i 5-10 min. stille og roligt. når han så gaber eller gnider i sine øjne bliver han gal og så er løber mere eller mindre kørt!!
Når han bliver rigtig ked af det tager vi ham op og prøver igen lidt senere, men så kan vi starte forfra. Problemet ligger især hans middagslur/eftermiddagslur. Hans rytme ser sådan ud:
vågner ca. 6 tiden og får 150 ml. mme.
kl.ca 8.00 får han havregrød
kl.ca. 08.30 lur i barnevogn
kl.9.30-10.00 vågner ( som regel lidt ked af det )
ca. kl. 11.30 frokost
ca. kl. 12.30-13.00 lur i barnevogn ( hvis det lykkedes sover han kun 30-40 min og er meget ked, vi kan kun få ham til at slappe af ved at tage ham op, og så kan det godt virke som om vi vækker ham. hvis vi lader ham ligge for at se hvad der sker bliver han mere og mere gal og vækker til sidst sig selv)
ca. kl. 14.00 frugt og lidt flaske
ca kl. 14.00 prøver vi igen lur, hvis ikke han faldt i søvn sidst. ( med samme procedure som før beskrevet. Hvis han faldt i søvn ved 13.00 tiden og kun sov 40 min. prøver vi at lægge ham igen ved 15.30 tiden og det virker ikke altid)
ca. kl. 17.30 aftensmad
ca. kl. 18.30- 19.30 alt afhængig af hvor træt han er godnat!!
Jeg syntes det er synd at han har svært ved at slappe af, og at han kun kan sove de 40 min. han sover ca. 11 timer om natten og i øjeblikket kun 2 timer om dagen. jeg ved ikke hvorfor han vågner så hurtigt og jeg håber du kan hjælpe på den ene eller anden måde.
Håber du kan holde styr på historien!?