Svar: Vil ikke sove om aftenen - 10 mdr.
8. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Frustrerede
Du fortæller at din datter er begyndt at kravle og at hendes vægring mod at falde i søvn er kommet samtidig med det. Det er som du siger naturligt at hun vågner om natten og sover uroligt fordi hun lige nu har en stor motorisk uro, men hendes vægring mod at skulle falde i søvn hænger også sammen med dette.
Hun har en alder nu, hvor hun i kraft af sin motoriske udvikling er i stand til at bevæge sig mere og mere ud i verden. Det betyder at hun begynder at bevæge sig mere og mere væk fra dig, øver sig på at gå lidt ud i verden på egen hånd. På den ene side har hun brug for at forsøge lidt selv og modsat har hun samtidig rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed, blive tanket om med kram og kys, for at kunne bevæge sig mere og mere ud på egen hånd.
Især om aftenen, hvor hun skal give slip på dagen og alle dagens oplevelser har hun naturligt behov for at du er der for hende, sidder hos hende, holde hende i hånden. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår at du er der, når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til at du er lige inde på den anden side af væggen, hun er nødt til at have dig tæt på for at vide at du ikke har forladt hende, for at hun ikke skal føle sig forladt i denne store verden.
Når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at få sin vilje eller fordi de søger at 'kæmpe om magten'. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Du fortæller at din datter tydeligt er mere rolig og lægger sig til at sove, når du bliver hos hende - derfor skal du naturligvis prioritere at sidde hos hende i øjeblikket.
Børn bliver født med en ufærdig dannet hjerne og hvordan hjernen udvikler sig påvirkes af hvordan vi forældre reagerer på vores barn og de signaler som barnet sender til os. Når man forlader et grædende og ulykkeligt barn, et barn som rejser sig, strækker armene frem og som med sit kropssprog råber "tag mig op" eller "bliv hos mig", så er barnets hjerne og krop fyldt med en masse stresshormoner, barnet er i ubalance og kan ikke selv komme ud af denne tilstand.
Når barnet tages op, når man sidder hos barnet, holder det i hånden, er til stede og nærværende så falder barnet til ro. Det føler sig lyttet til og barnets hormoner ændres, barnet begynder at aktivere de centre i hjernen, som får barnet til at falde til ro. Når dette sker, så skabes der nogle forbindelser i hjernen som barnet fremover vil kunne drage nytte af. Det vil sætte barnet i stand til i fremtiden bedre at kunne tackle forskellige stressede situationer.
Det at skulle sove, skal opleves som noget rigtig rart og forbindes med noget godt. Så længe jeres datter ikke oplever dette, vil hun ikke roligt kunne lægge sig ned. Når børn føler sig trygge i verden, vil de naturligt vende sig mod den, så når børn føler sig trygge ved at sove, vil de naturligt lægge sig til at sove...!
En godnathistorie er rigtig godt og jeg synes jeres ritual lyder godt. Jeg vil dog foreslå dig at forsøge at putte hende direkte i sengen og læse historien for hende imens hun ligger i sin seng... måske er hun parat til det og måske ikke. Det må tiden vise. Fordelen ved at gøre det på denne måde er, at hun så ikke oplever at skulle flyttes efter at hun er faldet til ro.
Lige nu har hun altså behov for at du sidder hos hende, betrygger og beroliger - når hun på den måde falder i søvn i løbet af 10-15 minutter, så er det godt givet ud i forhold til at hun græder i 45 minutter og falder i søvn af udmattelse...
Når hun så bliver mere og mere tryg igen, så må du forsøge at se hvordan hun reagerer. Måske begynder hun at lave sjov i sengen, søge underholdning osv. og så er det atter tid til at du går og kommer tilbage hele tiden. Men lige nu er det rigtige at sidde hos hende og gøre hende tryg, så hun roligt lægger sig til at sove.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske