Brev:
Plan for dagen og søvn
26. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Plan for dagen og søvn
Hej!
Jeg har en dejlig dreng på 4 ½ måned. Han er født 3 uger for tidligt, men han har indhentet vægt osv. Han vejer 7 kg. og er 66 cm. lang. Han er gylpebarn, og nogle dage gylper han utrolig meget. Han har aldrig været ret god til at sove om natten, og vi har siden fødslen siddet med ham i ca. 20-30 min, inden vi kunne ligge ham fra os.
En af grundene til at vi har siddet med ham er, at han gylpede lige så snart, vi lagde ham fra os, hvis vi lagde ham med det samme, og så vågnede han helt op igen og var ikke til at trøste. Vi har fået at vide, at det kunne hjælpe at sidde med ham i en halv times tid, efter han havde spist, så derfor har vi gjort det, og nu er det selvfølgelig blevet en vane for ham.
Som sagt har han aldrig været ret god til at sove om natten. Han vågnede hver 2. time og ville ha’ mad. Og han var virkelig sulten. Når han så skulle sove igen, var vi nødt til at sidde med ham i en halv time, før vi kunne ligge ham. Til sidst var det kun mig, der kunne bruges, så jeg fik ikke meget søvn.
Derfor bestemte vi os for, at han skulle lære at falde i søvn i egen seng, når han blev 4 måneder, og det er vi så i gang med at lære ham nu. Det går overraskende godt, men han gylper stadig, men han bliver ikke så ked af det som før. Vi går op med ham ved syv tiden, hvorefter han får lidt bryst og ca. 30-60 ml. flaske. Bliver puttet i egen seng, og han ligger og snakker og brokker sig lidt men falder rimelig hurtig i søvn. Ca. efter et kvarters tid. Han sover ca. kvart i otte-otte.
Derefter sover han 3-4 timer, hvorefter han som regel vågner op. Nogle gange virker han sulten, og han får selvfølgelig noget at spise. Her får han ca. 70-90 ml. flaske og slutter af med lidt bryst. Bliver lagt i sengen igen og falder i søvn efter kort tid.
Andre gange når han vågner på dette tidspunkt (ved elleve tolv tiden), virker han ikke sulten, og jeg prøver at putte ham igen. Det kan godt tage en halv til en time, inden han vil give sig igen. Derefter sover han omkring 2-2 ½ time. Så vågner han og er sulten og får sin flaske og lidt bryst. Sover derefter 3-4 timer. Han vågner mellem halv fem og seks, og så er han for det meste klar til at stå op. Hvis han vågner halv fem, tager jeg ham med over i vores seng, og der får han lidt bryst. Nogle gange falder han i søvn igen i en lille time, andre gange gør han ikke.
Vi står op omkring halv syv-syv. Han får tøj på, og vi hygger og leger. Får bryst inden han skal ud at sove. Kommer ud at sove otte halv ni. Sover derefter ude i barnevognen mellem 1 ½ til 3 timer. Kommer ind og får lidt bryst når han virker sulten. Spiser ikke så meget af gangen, da det virker som om, at han ikke kan ha’ så meget i sig af gangen. Han gylper rigtig meget også selvom han måske kun har fået brystet i et par minutter.
Efter han har fået lidt bryst får han en tør ble, og derefter leger vi, og han leger lidt selv på tæppet på gulvet. Når han begynder at vise træthedstegn, får han lidt bryst igen, og derefter bliver han puttet i barnevognen igen (han får altid brystet to gange, når han er inde). Han er som regel vågen 1 ½ til 2 timer. Sover herefter 1 ½ til 3 timer (afhængig af hvor lang tid han sov om formiddagen). Kommer ind igen og forløbet gentager sig. Får sidst på eftermiddagen en lille lur på 30 min. til 1 time. Vi er ved at lære ham at sove den sidste lur inde i sengen, men han vil helst ud i barnevognen.
Når han kommer ind fra den sidste lur, hygger og leger vi lidt. Han får en tør ble osv. Derefter får han grød til aften, hvilket han er utrolig glad for. Får vand til. Grunden til at vi allerede er startet med grød er, at han ikke blev ordentlig mæt før, og han sov ikke meget om natten. Det er blevet bedre nu. Når han bliver 5 måneder skal han starte med kartoffelmos, og vi skal så give ham grød til frokost og kartoffelmos til aften. Efter han har fået grød og siddet og hygget lidt og leget, får han et bad og bliver derefter puttet til natten.
Jeg ville høre om, du evt. kan lave en plan for hans dag, eller om det vi gør nu, er ok?
Vi har haft nogle problemer med, at han vågner ude i barnevognen efter 45 min., og han er utrolig svær at få til at sove igen. Det er vel, når han skifter fra den lette til den dybe søvn, ikke? Men hvornår går det over igen? Vi prøver at vugge ham i søvn igen, men nogle gange virker det ikke, og vi må ud at gå med barnevognen.
Han bruger ikke sut, så den kan vi ikke bruge til at trøste ham med. Vi øver og øver, men han vil simpelthen ikke ha’ den. Så det er der jo nok ikke noget at gøre ved. Men har du evt. nogle forslag til, hvordan man kan gøre den sut mere attraktiv?
Når vi nu skal starte med kartoffelmos, skal vi så starte lige så stille op med 3 skefulde om dagen og så øge lidt fra dag til dag? Hvis vi skal starte lige så stille op, så bliver han jo ikke ordentlig mæt om aftenen, og så er jeg bange for, at han måske ikke får sovet så godt om natten. Kan vi evt. starte op med kartoffelmos om dagen til frokost og så fortsætte med grød om aftenen? Og når han så er oppe på en portion kartoffelmos så bytte rundt, så han får grød til frokost og kartoffelmos til aften?
Håber du kan finde rundt i det her roderi. Der er jo mange ting, når det nu er første gang, jeg skriver.
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Mor til dejlig dreng