Svar: Svært ved at klare klumper i maden
25. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Hilsen Jeanette
Der er en ting som undrer mig og det er at din dreng lyder til at sove en del... Det er selvfølgelig helt fint, hvis han har så stort et søvnbehov, så fred være med det, men måske er det derfor han vågner så meget om natten...
Du fortæller at han bliver puttet 19.30 og vågner ca 05.30 - altså 10 timers nattesøvn. Om dagen sover han så 2 x 3 timer, 6 timer ialt - altså 16 timer i døgnet. Det lyder af en del for et barn på 8 måneder.
Som udgangspunkt skal han selvfølgelig have lov til at sove, det han har behov for og umiddelbart vil hans søvn normalt også regulere sig ind af sig selv, således at hvis han sover 10 timer om natten, så vil han normalt ikke have behov for så lange lure om dagen.. hmm. Så hvad gør en klog så nu.
Tja, - gennemsnitligt vil et barn på din drengs alder normalt have behov for 10-11 timers nattesøvn og måske 4 timers dagssøvn, fordelt på to lure. Spørgsmålet er derfor om du skal vække ham fra hans dagslure eller om du i stedet skulle prøve at putte ham lidt senere om aftenen, simpelthen for at se om det på sigt kan gøre en ændring. Om dagen sover han jo godt skriver du, men så er nattesøvnen måske lidt for lang. Du kunne også forsøge at korte 15 minutter af dagslurene en dag af gangen og så tage 15 minutter fra dag for dag.
Udover hans søvnrytme, så tænker jeg at du naturligvis også skal sikre dig at han får hvad han har behov for af mad i løbet af dagen. Da han sover så mange timer som han gør, må der næsten være et måltid eller to han misser? Med den alder han har nu er det vigtigt med små hyppige måltider, netop for at sikre ham den energi han har behov for og det er om dagen han skal fyldes op, så han ikke behøver efterspørge mad om natten.
For at du kan forvente at han sover igennem om natten er du således nødt til at se på hvor meget han i øvrigt sover i løbet af dagen og hvordan hans indtag af mad og mælk er i dagtimerne. Hvis han får en stor del af sin søvn dækket i dagtimerne, så vil han naturligt vågne mere om natten. Hvis han mister et måltid om dagen fordi han sover, så vil han naturligt skulle indhente dette om natten. Mit råd er derfor at I nok skal forsøge at ændre på dagsrytmen, på hans indre ur, for at få ændret på søvnen om natten.
Med hensyn til når han skal passes, så kan du malke ud, men du kan også købe modermælkserstatning og satse på at dem der passer ham kan få ham til at drikke det. Det kan gives af flaske eller drikkes lunt eller koldt af en kop. Alternativt må han få vand den dag og mad kan han jo få med ske eller gaffel, så han kommer ikke til at sulte eller tørste. Han kan også få en lille portion tykmælk eller lignende, og på den måde få lidt mælk. Når der kun er tale om et enkelt døgn, så går det nok - selvom det nok bliver lidt hårdt for jer alle. Det er dog dejligt at børnene har hinanden:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske