Svar: Sover ikke ret meget om natten
25. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at børn i 4 måneders alderen begynder at have behov for mere mad, ofte vil man ved at lægge hyppigere til brystet i løbet af dagen, få sat mælkemængden op, så barnet får lidt mere og atter sover lidt bedre.
Det vil ofte også være sådan at børn i denne alder, begynder at interessere sig så meget for verden omkring sig, at de mister fokus lidt når de spiser og derfor ikke spiser sig helt mætte nok. Derfor vil det være en rigtig god idé at du søger for at holde din dreng lidt til brystet i løbet af dagen. Evt. tilbyde ham begge sider, så du er sikker på at han får, hvad han har behov for og således ikke behøver indhente det om natten.
Nogle forældre synes det er rart med en flaske inden natten, både fordi det giver far mulighed for at tage over, men også fordi man som mor godt kan føle sig 'lidt tørlagt' om aftenen. Det er dog slet ikke sikker at I behøver give flaske, men hvis I synes det er en god idé, så må I naturligvis gerne gøre det. Nogen vælger også at tilbyde flasken sen aften, inden midnat og således inden man selv går i seng, i håb om at få lidt flere sammenhængende nattetimer. Og hvis far giver en flaske, så vil du som mor lettere kunne sove et længere stræk, fordi du vil kunne gå tidligt i seng og overlade første mælkeindtagelse til far.
Det kan nogle gang hjælpe, hvis man kan koble en sutteklud f.eks. en stofble til sutten. Det at barnet ligger med noget ved ansigtet, kan give en tryghed og en ro. Derudover så er det faktisk ofte sådan at børn spjætter lidt, når de skifter søvnfase. Du kan måske se det, når han sover om dagen, at han ligesom kommer med et spjæt - det er mororefleksen som går igang, lidt ligesom når vi andre oplever fornemmelsen af at falde ned, falde i et hul, når vi er ved at falde i søvn. Vi sover dog videre, men små børn bliver så forstyrrede at de vågner op og græder.
Her hjælper det at få barnet til at holde lidt mere fysisk sammen på sig selv. Det vil sige svøbe barnet. Måske har I en voksipose eller lignende som I bruger i barnevognen om dagen, det kan være en fordel at tage den ind og bruge den indendøre i en periode, fordi barnet pakket tæt i den sover bedre. Han skal naturligvis ikke få det for varm, men skal rent fysisk hjælpes til at holde roen i kroppen.
Hvis han bruger en sut, så lad være at gøre det til en vane at den skal gives natten igennem. Den er god til at falde i søvn med, men det er vigtigt at han lærer at sove uden sutten i munden. Når han vågner om natten, så forsøg at få ham til at falde i søvn igen, ved at kærtegne ham, lægge dine hænder på ham, vugge ham lidt, stryge ham over håret, holde ham i hånden, tale stille "sssyyy" eller "ssååå", så han lærer at finde roen ved dette, uden at få mælk eller sut og uden at blive taget op.. lulle ham stille, så han lærer at sove videre.
Hvis ovenstående ikke hjælper, så kan det godt være tid til at han skal til at have lidt mere mad, men de næste par uger synes jeg du skal forsøge om ikke mine råd her kan hjælpe jer lidt på vej:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske