Brev:
Vil ikke spise - lukker munden sammen
25. marts 2008
Alder:
10 mdr.
Vil ikke spise - lukker munden sammen
Hej Helen...
Så er vidunderet blevet 10 mdr... Han er stadig ikke stor i størrelsen, men hold op, hvor han udvikler sig motorisk og kognitivt...
Jeg skriver denne gang fordi han er begyndt at afvise maden, og vi er ikke helt enig og magtesløse i henhold til, hvordan det skal løses. Jeg tænker, at det er del af hans udvikling at han pt afviser mad. Han har fundet ud, at ryste på hovedet og sige mm mm.
Han har ellers været en dreng, der har spist som en mand, som han dagplejemor siger. Han har spist en ordentlig portion havregrød til morgenmad, formiddag lidt banan og måske ½ stykke rugbrød. ca. 2 stykker rugbrød med pålæg til middag, lidt grød eller rugbrød til eftermiddag+ frugt. Og ca. 3-4 mellemstore kartofler + lidt grønsager med sovs til aftensmad (kød er han ikke begejstret for, men det hænder han spiser godt af dette også) Han gider ikke spise ris og pasta!
Jeg tænker at maden er blevet kedelig, da det stort set altid er det samme, men selvom jeg har prøvet at give ham andet (ris/pasta) afviser han dette. Han afviser det ved at holde munden lukket eller spytte ud. Dette har stået på en uges tid... når jeg siger han ikke spiser, er det fordi han spiser en lille smule morgenmad - næsten ingen middagsmad og ingen aftensmad!
Det skal siges han har været syg med lungebetændelse, men han har det godt igen, men appetiten er ikke vendt tilbage - kan dette have indflydelse?
Vi er lidt uening om, om han til aften skal tilbydes rugbrød når han afviser det vi skal/skulle have haft, eller om vi skal respektere/acceptere at han ikke er sulten???
Skal vi servere det vi spiser, selv om det er eks. pasta som han ikke er vild med, eller skal vi fortsætte med at lave kartofler til ham?
Skal vi give ham grød inden han skal sove- det har været nogle søvnløse nætter, med et barn der siger "mam mam" og som er ked af det. Han sover sædvanligvis fra 19 til 5-5.30 (hvilket er ekstremt tidligt, men der plejer han at være meget sulten)... Han sover desværre ikke særlig meget i løbet af dagen, så det er svært at holde ham oppe længere!
Han får 200 ml mme inden sengetid, som den eneste flaske i døgnet.
Håber du kan hjælpe lidt...
På forhånd tak