Svar: Spytter sin mad ud - 10 mdr.
25. marts 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pernille
Katrine har en naturlig nysgerrighed, lyst til at undersøge verden. Hun undersøger maden, ikke kun ved at tygge på den men også ved at tage den ind og ud af munden, se på den, smatte den ud mellem fingrene osv. På samme måde undersøger hun maden på bordet, stikker fingrene ned i maden, i mælken i glasset. Hun banker med tingene, banker med tallerkenen, bestikket, prøver også at smide noget ned fra bordet osv. for at se hvad der sker.
I undersøgelsen af alt dette, undersøger hun også hvad det gør ved jer forældre, hvordan jeres reaktion er. Hun ved f.eks. godt at hun ved at lukke munden sammen for skeen får en reaktion fra jer og meget hurtigt kan blive centrum for middagsbordet. Hun deler sine oplevelser med jer og forsøger at finde ud af hvad I synes om det hun ser, oplever og gør.
Når hun således tager maden ud af munden, så skal I således forsøge at finde balancen imellem at lade hende undersøge (altså ikke skælde hende ud), men samtidig lære hende, at maden skal ind i munden, maden skal tygges, ikke leges med. Derfor tænker jeg at I skal opfordre hende til at putte maden ind i munden igen, altså opfordre hende rent verbalt "Ind i munden igen Katrine, hmm smager dejligt" så I viser hende, hvordan I gerne vil have hun gør og hvad I ikke vil.
Hvis hun leger mere med maden end hun spiser, så kan det være et udtryk for at hun ikke er mere sulten og derfor må måltidet nogle gange stoppes og tallerkenen fjernes. I stedet for at banke med tallerken og bestik, så kan hun få et hammerbræt, en tromme eller lignende, som er beregnet til at banke med, banke på.
Med hensyn til forstoppelse, så hængder det sandsynligvis sammen med at hun nu er begyndt at få mere sødmælk og jeg tænker at det vil være en god idé at holde lidt igen med dette. Hvis hun fortsat ammes 2 gange dagligt, så er det fint at bibeholde dette og så kan hun få vand af kop og en portion tykmælk eller lignende en gang imellem med lidt frugtmos på. Giv hende gerne sveskemos, da det er godt til at sætte gang i maven. Giv hende også gerne abrikoser, vindruer uden skal og anden frugtmos og frisk frugt til maven og så er grøntsagsmos og kogte grøntsager også fortsat vigtigt for at holde gang i maven.
Jernet gives bedst sammen med lidt frugtmos, som vil hjælpe på optagelsen, gives jern sammen med mælk hæmmer det optagelsen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske