Svar: Natteroderi og spisning i løbet af dagen
25. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære udmattede mor
Velkommen til og tak for dine pæne ord til mig. Det er dejligt at høre, at du har kunne bruge mine råd til andre:o)
Du er bestemt ikke den eneste som har en pige der sover uroligt om natten og slet ikke med den alder hun har. Det undrer mig at folk i din omgangskreds har en forventning om at 8 måneders børn sover igennem om natten ... måske har de glemt hvordan det egentlig er?
Netop i 7-10 måneders alderen er det meget normalt at børn sover meget uroligt. De er i separationsfasen, øver sig i at bevæge sig mere og mere væk fra forældrene, være mere selvstændige og viser egen vilje. Din datter startede med at sidde på dit skød, så ved dine fødder, så på et tæppe på gulvet et par meter fra dig og stille og roligt begynder hun at bevæge sig mere og mere væk - rent fysisk. Kryber hen af gulvet, kravler, rejser sig ved ting osv.
Sammen med denne fysiske udvikling så sker der også en mental ændring. Hun har pludselig enormt meget behov for fysisk kontakt og nærhed. Hun har brug for at se dig for at vide at du er der, hun forstår simpelthen ikke at du er i rummet lige ved siden af. Hun protesterer højlydt når du går ind i et tilstødende lokale osv.
Det kan være en lidt svær periode at træne "nu skal du sove selv", men du fortæller at din datter tidligere har kunne. Hun sover på eget værelse og det lyder som om at I generelt har nogle gode sovevaner hos jer. Derfor er det vigtigt at du søger at holde fast i disse, netop fordi de næste måneder frem ikke nødvendigvis bliver mere lette...
Det lyder umiddelbart ikke som om at Victoria er sulten om natten, men derfor mere som om at det er tryghed og nærhed hun har behov for.
Det er det rigtige du gør, trækker tiden, afventer ser om hun selv kan komme videre i søvnen og hvis ikke hun kan, så hjælper du hende naturligvis. Det vil være en god idé at forsøge lære hende selv at finde sutten i søvne. Læg flere sutter i sengen, træk evt. en stofble igennem sutten, så den kan være lettere at finde. Når hun vågner om natten, så prøv i første omgang at trøste hende uden sut, men hvis hun viser behov for sutten for at kunne sove, så hjælp hende med at søge efter den selv, og ikke automatisk komme den i munden på hende.
Det er nemlig også vigtigt at I ikke får en afbrudt søvn fordi hun pludselig forventer at du kommer og putter sutten i munden hver gang den tabes.
Mit forslag til en dagsplan til et 8 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Amning og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ banan eller anden frugt, frisk eller frugtmos, ½ bolle med smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10 og sover en times tid
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, ved siden af grøntsagsmos med kød eller fisk, begynder måske så småt at kunne få lidt rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende. Vand af kop
Ammes evt. og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover ca 2 timer
Eftermiddag 15.30-16: Frisk frugt, evt. lidt grød med frugtmos, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, når hun nærmer sig 9 måneder begynde med lidt tykmælk, A38 eller lignende med lidt frugtmos, vand af kop
Skal ikke ammes om eftermiddagen, det tager pladsen og lysten væk fra aftensmaden og hun får for meget mælk.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad og hun må få stort set alt, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Maden skal smage af noget og der skal være mad som er moset og gives med ske og mad i stykker, som hun spiser med fingrene eller får med en gaffel. Evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling eller mme eller amning ca kl. 20
Begynder evt. helt at kunne undvære mælk herefter og indtil næste morgen kl. 05. Vågner hun kan hun evt. få vand. Du fortæller at hun afviser mælken og det skal accepteres:o)
Det er mit indtryk at Victoria når at få en del mælk i løbet af dagen da du ammer fra begge bryster og også tilbyder flaske med mme/vælling. Du skriver at hun ikke spiser så store portioner og jeg tænker at du kan skrue ned for mælkeindtaget og indføre lidt mere rigtig mad. Det kan være vigtigt at fylde hende op dagen igennem, - det kan have en effekt på søvnen. Igen spiller alderen og udviklingsfasen også ind på Victorias søvn og her må du prøve at finde balancen imellem at lade hende selv finde roen og komme videre i søvnen og behovet for at du er der og hjælper hende på vej.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske