Svar: Vågner om natten - 7 mdr.
25. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Jeg kan godt forstå at det er hårdt, at jeres datter vågner med kun 1½-2 timers mellemrum. Umiddelbart tænker jeg dog at det må hænge sammen med hendes alder og den udvikling hun går igennem både fysisk og mentalt og at der således er tale om en periode I alle skal igennem...
Det lyder rigtig fint det I forsøger. I første omgang at lade hende ligge i sengen, hjælpe hende med at skifte stilling (prøv evt. at lægge hende om på maven), holde hænderne på hende osv. og hvis dette ikke er nok, så tage hende op, berolige, betrygge og så lægge hende ned igen. Det er måden at gøre det på.
I skal naturligvis være opmærksomme på at hun nogle gange skal have lov til at tumle omkring, forsøge at finde roen osv. netop fordi hun har den motoriske uro hun har. Andre gange vil hun have behov for fysisk kontakt for at kunne slappe af. Det er altså en balance, som I skal forsøge at finde og det er naturligvis lidt svært.
Hun er aldersmæssigt så småt igang med separationsfasen og selvom jeg ikke ved, hvordan hun udvikler sig motorisk, så lyder det ud fra jeres beskrivelse, som om at det er separationsfasen, der går lidt igang hos jer. Det betyder at I skal forsøge at holde fast i de nye rutiner, for umiddelbart bliver det nok ikke lettere at indføre nye putteritualer - når hun er 8-9 måneder gammel brager separationsfasen ofte rigtigt igennem og det er derfor meget fornuftigt at forsøge at indføre gode putte og sovevaner nu.
Så bliv ved i samme stil, I er på rette vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske