Svar: Morgenmad eller flaske
25. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Astrid
Umiddelbart tænker jeg at det vil være godt at tilbyde Amalie en lille flaske med mælk tidlig morgen hvorefter hun så kan sove lidt videre og dagen kan begynde i god tid for jer begge. Så kan hun få sin morgenmad, når I er stået op og dagen rigtigt begynder.
Jeg synes det er fornuftigt at gøre det på denne måde fordi I så begge får sovet lidt mere og Amalies rytme i løbet af dagen bliver bedre, det passer tidsmæssigt bedre med formiddagslur, middagslur osv.
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun ikke skal have så stor en mængde mælk at det går ud over hendes indtag af morgenmad, men en lille flaske vil være helt okay, f.eks. bare 100ml. Så kan hun forsat få sin havregrød ved 8-8.30 tiden.
Hun må gerne begynde med lidt brødhapsere, hvis du fornemmer at hun virker klar til det. Nogle børn mestrer det fint i 7 måneders alderen, andre er først klar omkring 8 måneder. Du kan starte bare med lidt smør som pålæg, du kan også fint forsøge med smøreost, makrel, sildepostej, leverpostej og lignende og så kan du faktisk også bruge lidt grøntsagsmos, som du fortsat er nødt til at tilbyde ved siden af, for at være sikker på at hun bliver godt nok mæt. Hun kan således ikke nøjes med små brødhapsere, men skal fortsat også have sin mos. Hvis du har en rest fra aftensmaden, som lidt ris med lidt sovs eller lignende, så kan hun også få det til frokost, ved siden af sine brødhapsere.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen godt kunne nøjes med 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Men en gang imellem vil mange dog fortsat have behov for en lille powernap sidst på dagen og den fleksibilitet må der være. Hvis barnet tager den sene powernap, så er de vigtigt at den ikke er for lang fordi den så 'æder' for meget af nattesøvnen, men ½ times tid er helt okay. Hvis luren ligger sent, vil hun naturligt gå lidt senere i seng, end hvis hun helt springer luren over.
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske