Brev:
Spiseproblemer og sammenhæng med natamning
24. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Spiseproblemer og sammenhæng med natamning
Hej Helen
Jeg bliver nødt til at benytte mig af din hjælp endnu engang. Jacob vil altså ikke rigtig spise og jeg føler mig efterhånden meget frustreret.
Han har fra start været vild med alt mad og vi var så glade fordi han glædeligt spiste alt hvad vi serverede for ham. Men efter vi kom hjem fra en rejse til Maldiverne her den 10 marts har han været meget svær at gøre tilfreds.
Jeg tænkte at han nok manglede lidt fornyelse i sin mad så istedet for, at fortsætte med kartoffel/gulerod/Blomkål mos har jeg både forsøgt med og uden gulerod, ærtemos, broccoli, persillerod, og rød peber men han kniber munden fuldstændig sammen og ser den anden vej. Bliver til og med sur og skælder ud hvis skeen kommer for tæt på hans mund.
Jeg er jo også begyndt at tilføje kyllingefars men han vil ikke spise sin aftensmad. Indimellem vil han heller ikke spise frokost og nogle gange heller ikke morgenmad. Han spiser aldrig 3 måltider på en dag. Har han spist frokost vil han ikke have aftensmad osv.
Han er vild med avokadomos, og frugtmos samt forskellige grødarter som jeg også altid blander lidt jordbærmos i. Til morgenmad laver jeg havregrød og det har været mulig at få lidt af det i ham men det er kun 3 eller 4 skefulde.
Jeg er så bekymret for han spiste med glæde indtil for 14 dage siden. Inden vi rejste 9 dage til Maldiverne sprællede benene når han spiste og han sagde hmm.. hver gang jeg gav ham en skefuld.
Nu tager det ekstremt lang tid at få ham til at åbne munden og indimellem kan jeg næsten se hvordan han væmmes ved det.
Hvordan kan han pludselig været blevet så kræsen eller er der noget andet galt??
Jeg er så bange for at han ikke får nok at spise og at han taber sig i vægt. Jeg ammer stadig og det vil han altid gerne.
Han er stadig lige glad. Han smiler som det første hver morgen og er tilfreds hver dag. Han er et utrolig nemt barn der sjælden er ked af det.
Men spise.. det er han pludselig ikke så glad for længere.
Jeg forsøger selvfølgelig at amme bagefter maden og ikke inden så han ikke er for mæt men heller ikke det hjælper.
Skal jeg være bekymret?
Derudover spiser han stadig ved brystet hver nat. Han sover fra kl 19.30 eller 20 og vækker mig typisk omkring kl 01.30 for at få bryst. Det giver jeg ham men så vågner han igen 2 gange i løbet af natten. Jeg har de sidste par nætter forsøgt at give ham lidt vand istedet for, men på den anden side synes jeg jo nok han har behov for at blive ammet eftersom han ingen aftensmad spiser. Vi har flyttet ham ind på sit eget værelse nu i håb om, at han ville sove igennem men han vil stadig have bryst. Hvordan får vi stoppet natamningerne?
Måske har de en sammenhæng med, at han ikke er så sulten efter skemad om morgenen?
Jeg håber du kan hjælpe mig lidt.
Jeg giver ham agurk og gulerodsstænger at sidde med i hånden og dem er han meget interesserede i. Indimellem får han dog bildt et lille stykke af agurken...jeg tager det altid ud af munden på ham, da jeg er så nervøs for om han får det galt i halsen. Skal jeg det eller kan han godt administrere små stykker han selv bider af? Det samme gælder brød.
Håber du kan berolige mig lidt.
Mange hilsner og på forhånd mange tak fra den pyldrede mor Trine (-: