Svar: Udvikler sig sent ?
24. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Jeg vil utroligt gerne dele mine tanker med jer, men det er naturligt meget svært for mig at vurdere jeres lille pige, da jeg ikke kan se hende, ikke har mulighed for at kommunikere med hende og danne mig mit eget indtryk af hende...
I fortæller at jeres datter ikke pludrer i dialog, men dog at hun hviner lidt, siger enkelte lyde ofte med fingrene i munden og far og mormor kan nogle gange få hende til at sige noget, men at du som mor ikke oplever at have stort held med det. I fortæller også at hun godt kan lave 'indianerlyde' når I holder hånden for hendes mund og så fortæller du - hvilket er meget vigtigt - at din datter har fået lavet hørescreening, som var normal. Det tyder jo på at hendes hørelse umiddelbart ikke fejler noget.
Det er normalt for alderen at jeres datter vil pludre med "agryy" og "ryyy" og tonerne og lydende bliver mere og mere varierede. Børn i den alder begynder også at bruge deres læber mere, blæser bobler og siger brrr, eller prrr med læberne. Det er også normalt at børn i den alder har de meget høje toner, næsten skriger, nogle gange så meget at de selv bliver forskrækkede. Og også begynder at have de lidt dybere svælglyde, hvor de brummer dybt. Pludren i stavelser som ma-ma-ma eller ba-ba-ba eller da-da-da kommer ofte først omkring 8 måneders alderen.
Rent motorisk vil de fleste børn på 6 måneder vende fra ryg til mave og fra mave til ryg og de vil dreje om deres egen akse, - det vil sige dreje rundt om sig selv. Netop når de begynder at tage fødderne op i munden, så vil de ofte få overbalance og vil i den forbindelse trille rundt på siden og derfra så videre om på maven. De elsker luftture, at blive svunget frem og tilbage - svunget op over jeres hoved og ned igen og de er en rigtig god øvelse I gør, at lægge hende i et lagen og svinge hende frem og tilbage mellem jer. I skal naturligvis passe bevægelserne ind til noget hun godt kan lide og derfor aflæse hendes signaler.
Jeres datter ved endnu ikke at det er sig selv hun ser i spejlet, det kan hun ikke forholde sig til. Hun bruger endnu heller ikke andre børn eller andre børns opmærksomhed så bevidst - men hun vil normalt lyse op i et smil, hvis et større barn henvender sig til hende på en rolig og god måde. Hvis andre børn virker voldsomme er det naturligt at hun vil virke tilbageholdende eller blive ked af det.
Grænsen mellem hvornår barnet reagerer normalt og hvornår barnet reagere på en måde, som man skal være ekstra opmærksom på er meget svær at identificere - det er ofte en fornemmelse man får, når man står i situationen. I har som forældre en helt klar fornemmelse af at jeres datter ikke reagerer hensigtsmæssigt og det skal man naturligvis lytte til. Jeg kan se ud af jeres brev, at I har fået en tid på børneklinikken i København og det lyder som en rigtig god idé.
En anden ting I kan tænke på er derudover jeres datter syn. I fortæller at hun ikke er til tæt øjenkontakt, men drejer hovedet væk, når hun holdes tæt på. Hun kan dog godt lide kontakten på afstand og lyser op i et smil, når hun ser mor på afstand. Man kunne derfor også overveje om der er noget med hendes syn. Igen skal man jo så tænke på at hun har en alder, hvor hun naturligt vil være mere opmærksom på verden omkring sig og måske synes mor er lidt kedelig i længden (uden at der i øvrigt ligger noget i det) - det vil således være normalt at børn på ½ år begynder at søge anden stimuli end det menneskelige ansigt...
Jeg synes I skal drøfte jeres bekymring med lægen, næste gang I skal til helbredsundersøgelse. Det er lægen der kan rådgive jer bedst og vurdere jeres datter.
Og når alt dette er sagt, så er der jo også børn som bare er super søde, dejlige og nemme og måske jeres datter bare hører til dem:o)
Skriv meget gerne til mig og fortæl hvordan det går jer. Så kan vi alle blive lidt klogere, fortsat held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske