Svar: Tvivl omkring amning ift anden mad
24. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lula
Det lyder umiddelbart som om din datter har en rigtig god evne til at regulere sit behov på. Hvis hun ikke er ammet sen aften, så vågner hun af sig selv kl. 04 og beder om mælk der, hvilket du naturligvis så skal give hende, og derfor lyder det umiddelbart helt okay, at du forsøger at se om hun kan sove igennem allerede fra kl. 20.
Børn er forskellige og mødre, produktion af mælk osv. varierer jo også. Derfor vil nogle børn få mælk nok ved 4 amninger allerede i 6 måneders alderen og andre vil fortsat have behov for 5-6 amninger for at være dækket ind.
Hvis du er i tvivl om mælkeindtaget ved kun at amme 4 gange i døgnet, så kan du tilføre lidt ekstra mælk (modermælk eller modermælkserstatning) i din datters grød og mos. På den måde kan du tilføre lidt ekstra og I kan begge få lov til at sove som det passer jer bedst.
Hvis din datter af sig selv vågner kl. 23 for at spise og spiser godt, skal du naturligvis tilbyde hende mælk der, men hun behøver således ikke længere blive vækket for at få mælk på det tidspunkt. Prøv at lade hende regulere sit behov selv og se hvad der sker:o)
Hvis hun er ammet så sent om morgenen at hun ikke kan spise grød før kl. 8-9 stykker så er det helt fint. Det er ikke noget problem - hun har behov for både mælk og grød og som sagt lyder det som om at din datter er rigtig god til at regulere det ind.
Du skal naturligvis fortsat holde øje med hendes bleer, at hun tisser godt, at urinen er klar osv. som tegn på at hun får nok væske. Tilbyd hende også vand af kop sammen med skemaden. 500ml mælk dagligt er et minimumindtag - ved siden af sin skemad må hun meget gerne få ca 750ml. Problemet er at når man ammer, så ved man aldrig helt hvor meget barnet får, og som sagt har nogle kvinder jo rigtig meget mælk og barnet kan i løbet af få minutter hurtigt få 150ml mælk ud eller mere ... derfor er man nogle gange nødt til at gå lidt efter sin fornemmelse og så se på barnet, se på hvordan din datter trives.
Fortsat held og lykke:o) Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske