Svar: Urolig nattesøvn = ingen nattesøvn
22. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære trætte forældre
Det kan være flere ting som gør sig gældende i forhold til jeres lille dreng.
For det første så er det meget normalt at bør i hans alder ikke spiser helt hvad de har behov for af mælk om dagen, de slipper lidt for hurtigt, har travlt med at følge med i verden og lader sig ligesom nøjes - om natten vågner de så, fordi de skal indhente den mælk de reelt mangler.
Det vil derfor være en rigtig god idé at forsøge at få ham til at spise lidt mere ved brystet om dagen. Du kan derfor prøve at lægge ham til lidt ligesom i starten, da I skulle starte med at amme, - hvor du lægger ham til den ene side, lader ham spise til han siger fra der, så skifte ham så han vågner op til dåd igen og så tilbyde ham toppen fra den anden side. Næste gang han ammer, så starter han så der, hvor han har taget toppen, skiftes og tilbydes modsatte side.
Derudover kan det også godt handle om han motoriske uro og det at han er begyndt at trille og bevæge sig lidt mere. Han må i princippet gerne trille rund og sove videre i en anden stilling og således selv have lov til at finde en stilling som kan passe. Men det kan også være at han har behov for at blive lagt rigtigt fordi han endnu ikke selv mestrer det helt. Det er altså en balance imellem at give ham mulighed for selv at komme videre i søvnen og så en balance mellem at I hjælper ham videre ved at hjælpe ham til stillingsskift.
Hans uro kan også skyldes øget drømmeaktivitet. Han begynder nu at skelne meget mere bevidst mellem kendt og ukendt, om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller far eller en tredie og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme. Det er derfor ikke unormalt at børn i denne alder på grund af drømmeaktivitet kan sove mere uroligt.
Det er en fase I skal igennem og jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske