Svar: Yoghurt?
22. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi og lille Agnethe
Krydser fingre for at det fortsat går fint:o)
Agnethe må godt tilbydes små mængder sødmælk eller surmælksprodukt. Det er dog meget vigtigt at hun ikke får for meget og derfor skal du se på hvad hun i øvrigt får af komælk. Hvis hun således får havregrød lavet med sødmælk, får sødmælk af kop, får sovs om aftenen naturligt lavet med komælk osv. så får hun for meget.
I princippet handler vejledningen om at børn fra 6 måneders alderen må få lidt sødmælksprodukt ikke om at man skal give dem yoghurt eller sødmælk at drikke, men mere om at barnet i den alder kan begynde at få mad, som tager udgangspunkt i familiens mad. Det vil sige at hvis du bruger sødmælk i madlavningen så kan I spise det samme og det er vigtigt at barn og forældre spiser samme mad og at man ikke vender barnet til at skulle have specielle retter...
I nogle lande anbefaler man først at tilbyde barnet komælk og komælksprodukter fra 12 måneders alderen, i DK altså lidt fra 6 måneder og efter 9 måneder siger man at det kan udgøre en større del af indtaget. Vi skiller os på dette punkt ud fra andre lande fordi vi vægter familiemaden højt. Det er indholdet af proteiner barnet ikke må få for mange af og det man er meget opmærksom på. Du kan i sundhedsstyrelsens "Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning for sundhedspersonale 2005", finde deres beskrivelse af proteinanbefaling og hvordan tingene hænger sammen. Du kan downloade bogen på www.sst.dk.
Så du må godt give Agnethe lidt neutral sødmælksyoghurt, lidt A38 (3,5% fedt) eller lidt tykmælk og så søde med lidt frugtmos. Men du skal være meget opmærksom på det samlede indtag af komælk og det bør ikke overstige hendes indtag af modermælkserstatning.
Håber dette hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske