Svar: Vågen fra 2-5.30 om natten
22. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Karen
Umiddelbart lyder det ikke som om din datter sover for meget i løbet af dagen, når hun sover ca 2½ time. Igen afhænger det naturligvis af hvor tidligt hun kommer i seng og hvor sent hun står op. Ifølge dit tidligere brev, så sover hun fra ca 19.30-06.30 altså ca 11 timer om natten, - sammenlagt ca 13½ time i døgnet. Helt fint og alderssvarende.
Så spørgsmålet er om ikke det handler om hendes udviklingstrin. For det første hendes motoriske uro, øve sig, lægge sig i stillinger hun ikke kan komme væk fra osv. Hendes behov for at øve lyde, bruge sin stemme, finde mere og mere ud af og blive mere bevidst om at man kan bruge sin stemme og kommunikere med lyde mmm mam mam, når man f.eks. er tørstig og sulten. Det betyder at nogle børn øver lyde om natten, de nyder stilheden, roen, hører deres egen stemme bedre og nyder at ligge og pludre om natten.
Og så er der selvfølgelig også hendes begyndende separationsfase som spiller ind. At hun stadig har behov for at se jer, for at vide at I ikke er forsvundet, men at I er der og passer på hende. Hun bevæger sig måske mere og mere rundt på egen hånd, triller mere, kryber, kravler måske og er således mere sig selv i løbet af dagen end tidligere. I denne alder søger mange børn derfor ekstra fysisk nærhed om natten.
Mit bedste bud er altså at det er alder og udvikling som spiller ind og det bedste I kan gøre er at forsøge at finde ud af hvad behovet er. Hvis hun vågner og får sig lagt i en stilling som hun ikke kan komme væk fra, så må I stå op og hjælpe hende til at komme videre i søvnen. Hvis det er behov for at øve sin stemme og ligge og lytte til sig selv, så er det fint at lade hende ligge og se om ikke hun så falder i søvn igen, når hun finder ud af at der ikke er nogen at snakke med, at der ingen respons på lydende er. Og hvis det handler om behov for fysisk kontakt og nærhed, så må du give hende det, vugge hende lidt, kærtegne hende og forsøge at putte hende igen.
Det sidste er mor måske bedst til, fordi det måske er dig hun er i gang med at adskille sig mest fra. Men hvis det er et spørgsmål om hjælp til at skifte stilling og så komme videre i søvnen, så er det fint at far tager over der...
Det er en periode, som I skal igennem, håber I hermed er hjulpet lidt videre, og du er mindre desperat. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske