Svar: Afviser pludselig flasken
21. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Det er faktisk meget normalt at børn kan have en periode, hvor de bliver lidt trætte af deres flaske. Nogle gange er det netop lettest at få flasken i den om morgenen, som du beskriver eller det kan være om aftenen inden senge tid eller når de først sover, så man kan give dem en ekstra flaske inden man selv går i seng, som de så spiser i søvne.
Du må gerne give Carolina en pause og se om interessen så kommer igen, men ellers så synes jeg ikke at 200ml er nok. Hvis I kommer helt ned på så lille et indtag, så synes jeg det skal være ok ifølge lægen. Jeg synes hun bør have 400ml mme dagligt, så hendes jernbehov er dækket ind, får hun ikke dette så skal du til at tilbyde hende jerntilskud, det vil kunne påvirke hendes mavefunktion og måske påvirke hendes mælkeindtag yderligere i negativ retning.
Mit forslag er derfor at du forsøger at se om ikke du kan få lidt ekstra I hende via maden og så forsøger med en flaske morgen, en flaske aften og en igen sen aften - 3 flasker dagligt er okay.
Forleden skrev en mor til mig at hun havde fået sin datter til at tage flasken, ved at lade pigen ligge med flasken lidt selv. Det kunne måske også være en løsning hos jer. Spørgsmålet hedder "Gode nyheder.." - måske du kan prøve dette.
Det er godt at du er opmærksom på at hun skal tisse nok og at urinen skal være klar. Hvis du ikke får mælk i hende, så skal hun i hvert fald have vand, så du er sikker på at hun får vand.
Jeg tænker at hendes afvisning af flasken handler om hendes alder, hendes spirende lyst til selv at have indflydelse og medbestemmelse, hendes udviklende selvbestemmelse, og så det faktum at hun er lidt træt af smagen og den måde at få mad på.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, og at du ikke bliver for urolig eller yderligere stresset. I det store hele er du jo nødt til at se på hvordan hun trives og du beskriver jo en pige, som lyder til at have det meget godt - trods alt :o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske