Svar: Falde i søvn selv i sin egen seng og blive der hele natten
21. februar 2008
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Det lyder omsorgsfuldt og meget dejligt med måden I har indrettet jer på, Katinka har mulighed for tryghed og kan søge jer mere eller mindre i søvne, når hun har behov for det. Det lyder så dejligt.
Når det er sagt, så nærmer hun sig også en alder nu, hvor hun begynder at kunne forstå at I er der selvom hun ikke kan se jer. Det er omkring 16 måneders alderen at børn begynder at skelne omkring dette. Derudover står I for at skulle flytte og jeg ved også at når hun er omkring 1½ år, så vil hun få en urolig søvnperiode igen, så det er meget værd at arbejde på gode sovevaner nu.
Det er dog nødvendigt at hun er rask, når I begynder, det dur ikke at hun er sløj, for så har hun ekstra behov for jeres nærhed.
Det er vigtigt at I finder et ritual som I kan leve med fremover og jeg er stor fortaler for en godnathistorie. Det at sidde ved siden af sengen og læse højt, viser barnet at man er til stede, at man er tilgængelig samtidig med at man er konsekvent omkring at barnet skal falde i søvn i sin egen seng. Sammen med godnathistorien kan man evt. give barnet en kop vand eller en kop mælk, hvis barnet har behov for noget for at falde til ro og bedre kunne sove.
Det er også meget vigtigt at hun føler sig tryg ved sin seng og at hun lærer at falde i søvn der. Det at falde i søvn hvor I ønsker at hun skal sove, har stor betydning for at hun vil kunne sove videre der, hvis hun vågner i løbet af aftenen og natten. Hvis hun ikke falder i søvn, hvor hun skal sove, så vil hun vågne op og ønske at komme væk derfra - så vil hun tilbage der hvor hun faldt i søvn - i jeres favn, i jeres seng osv. Derfor er det vigtigt at hun lærer at falde i søvn, hvor I ønsker hun skal sove.
Det lyder som om at hun er tryg ved at skulle sove i sin seng, fordi den er bygget sammen med jeres. Hvordan er det med sengen nu. Vil det være muligt at lære hende at sove i sengen og blive i sengen uden at tremmerne er på, eller vil det være bedre at lære hende at sove i sengen med tremmerne, men stadig i jeres soveværelse? Umiddelbart er jeg nemlig mest tilhænger af det sidste, simpelthen fordi hun skal have tremmer omkring sig, når hun skal sove på sit eget værelse i det nye hus.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I forsøger at flytte hendes seng lidt væk fra jeres, sætter tremmer på og så putter hende der. Sid hos hende, så hun kan se jer, giv hende en hånd at holde i, nus hende lidt, som I kan komme til det. Prøv allerede nu at indføre en lille sang, et bestemt kærtegn, en måde at tale til hende på, som hun finder beroligende og som kan flyttes med selvom hun ligger i sin egen seng. I kan også starte med at sidde i jeres seng og læse lidt for hende og når hun så er frisk nok til det, så flytte hende over i egen seng - så ritualet ligner sig selv, det er kun stedet, som er lidt anderledes.
Jeg mener at hvis man kan få børn til at sove ved at sidde hos dem og holde dem i hånden i 10 minutter, så er det langt bedre og mere værd at gøre dette end at gå fra dem og lade dem græde. Samtidig ved jeg dog også at børn nogle gange ser det, at forældrene er der som en underholdningsmulighed og her er man så nødt til at gå.
Hvis det viser sig nødvendigt at gå fra jeres datter, så gør det kortvarigt, vis jer hele tiden, put hende igen, kærtegn hende, fortæl hende at I passer på hende osv. og så gå igen. Et interval på 3-5 minutter vil være passende og det er vigtigt at I kommer tilbage til hende også selvom hun ikke græder eller protesterer - simpelthen for at hun lærer at I er der for hende hele tiden.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne finde en substitut for jer selv. Hun er vant til at putte tæt med jer og det kan hun naturligvis ikke undvære. Derfor vil det være godt, hvis hun kunne få en tøjbamse, en sutteklud, en af jeres aflagte trøjer - noget hun kan putte sig med og som er tryghedsgivende for hende.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske