Svar: Motorisk udvikling - 6 mdr.
21. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Caroline
Det lyder som om at Magnus er rigtig god med motorisk og det lyder helt bestemt som om at det er frustration, der gør at Magnus skriger. Han vil så gerne i sit hoved gøre forskellige ting, men kroppen lystrer ikke - han kan jo ikke kravle fremad og forsøger han kryber han baglæns, tilsiden eller kommer rundt om sig selv... og det er godt at kunne, men det var ikke det han ville.
Man ser ofte denne frustration hos de lidt ældre børn, som øver sig i at kravle, de kommer op på alle fire, ligger der og rokker, men falder ned igen. Det lykkes endelig at kravle, men så går det den forkerte vej, de bevæger sig baglæns og væk fra ting i stedet for fremad.. En alder som er fyldt med rigtig meget frustrationsgråd og fortvivlelse.
Det bedste man kan gøre er at støtte barnet i den motoriske udvikling som barnet har. Hjælp ham med at få armene ind under sig, så han ikke "flyver", men holder armene inde, så han kan trille. Hjælp ham med at bruge sin krop, cykle med hans ben, lade ham hoppe på jeres skød, læg ham hen over en stor bold, hvor han kan vugges lidt frem og tilbage osv. Og så hjælp ham en gang imellem med at ligge på en anden måde, tag ham op, trøst ham og berolig ham, samle sig igen og lad ham så atter forsøge sig.
Selvom han er frustreret og mere vred end ked af det, så har han stadig brug for at mærke at I kan rumme den frustration. Samtidig er frustration godt, for netop det at blive gal og temperamentsfuld gør at han måske får flyttet på sig, at han lige får mobiliseret den ekstra energi der skal til for at han udvikler sig og det lykkes, det han så gerne vil.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske