Svar: Spise lidt selv
18. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mie
Du må give Andreas brødskorper af forskellig slags, det kan være endeskorpen af et franskbrød, det kan også være tvebakker, grove skorper og lignende som du kan købe, et stykke knækbrød eller lignende.
Det du skal være opmærksom på er at børn i 6 måneders alderen gerne må få gluten, men ikke i store mængder. Det er især i hvede at gluten findes og derfor er det en god idé at vælge brødskorper, hvor hvedeindholdet ikke er for stort.
Du kan f.eks. købe et mørkt helt rugbrød uden kerner og skære nogle humplere som du rister i ovnene. Sådan en ristet rugbrødshumpel er god at sidde med og gluten indholdet i rugbrød er ikke særlig stort - det er også derfor han nu kan begynde at få f.eks. øllebrød.
Derudover kan du give ham agurkestænger, et stykke gulerod, et stykke rød peberfrugt eller lignende. Han må også gerne sidde med lidt frisk frugt - en moden pære, et stykke melon, æble, appelsin og lignende.
Du skal naturligvis altid have ham under opsyn, når han sidder med noget, så han ikke får bidt et stykke af, som sætter sig fast i halsen. Hvis han har tænder skal du være ekstra opmærksom på hvad du giver ham.
Og så lige en lille sidebemærkning: Du skriver at I har ham siddende i høj stol med puder omkring sig... Kan han ikke sidde i stolen uden puder? Det er vigtigt at det er hans muskler som støtter ham og at han ikke holdes siddende med puder som støtte. Han skal ligge på maven hver dag, for at få styrke i ryggen til at kunne sidde:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske