Svar: Tørret frugt?
18. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Din dreng må gerne få tørret frugt, det er helt fint en gang imellem.
Indholdet af sukker er ofte stort og frugten har tendens til at klæbe til tænderne - derfor skal du ikke servere det i store mængder, men skal bruge det som alternativ til slik, som børn i den alder jo slet ikke skal have. Det skal altså bruges som lidt sødt og lidt lækkert en gang imellem, men med omtanke for tænderne:o)
Med hensyn til rosiner, så er det også sådan at det bør begrænset. Børn under 3 år må ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
De små pakker rosiner, som man ofte køber og giver børnene med i madpakken mv. indeholder ca 14g rosiner, 3 pakker af disse er altså max, hvad barnet bør få om ugen.
Med hensyn til abrikoser, så har jeg ikke hørt om at der skulle være særlige forholdsregler for dem. Men, abrikoser tilsættes nogle gange sulfit (svovlforbindelser) for at blive konserveret og så vidt jeg ved så gør man ikke dette med økologiske abrikoser. Derfor vil jeg umiddelbart sige, at det bedste valg til børn må være økologiske usvovlede abrikoser...
Med hensyn til mængde, så sætter sundhedsstyrelsen ikke tal og mængder på disse ting, men siger at det jo handler om at sikre børn så stor variation i kosten som muligt. Derfor tænker jeg at det handler om at bruge sin sunde fornuft og tilbyde tørret frugt en gang imellem, som et lidt sundere alternativ til slik, det er ikke noget børn har behov for dagligt, men det er okay, som del af en varieret kost.
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske