Svar: Problemer vedr. søvn og mad
18. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg umiddelbart at du ammer alt for meget. Din dreng har simpelthen ikke lyst eller behov for andet mad, når han spiser så tit hos dig som han gør. Men i forhold til hans alder og hans korte og afbrudte søvn, så har han brug for noget andet end modermælk og du har fuldstændig ret i at mælken er god for ham, men ernæringsmæssigt skal der også noget andet til.
Det er også nødvendigt, for at du får lidt overskud, du er svimmel, træt og det lyder som om at det faktisk efterhånden tærer lidt for meget på dig at amme - det er ikke godt! Jeg synes du skal tale med din læge om det og få målt din blodprocent, men det er en anden historie.
Så synes jeg også at I forældre skal prioritere hinanden. Jeres dreng er ½ år nu, han kan sagtens passes mere end et par timer og det er faktisk nødvendigt at han bliver det - det er jo en måde at indtage anden mad end modermælk...:o) Og så er det nødvendigt for at I to (mor og far) lige får en lille pause, får lov til bare at være jer selv, nyde at være et par og ikke bare forældre.
Og ja - det er måske skræmmende at forestille sig andre passe jeres dreng - men det kan de altså godt og det er enormt vigtigt at I prioriterer hinanden lidt nu!
Og ja det er også håbløst og slet ikke til at overskue, hvordan han skal indtage andet, hvordan du skal få skruet amningen ned osv. - det er jo det du synes du prøver på...
Derfor synes jeg at I skal arbejde på en helt fast plan for dagen. Det vil sige faste tider for mad og i særdeleshed også faste tider for amning og så skal I forsøge ikke at gå helt i spåner, når jeres dreng kun sover 45 minutter af gangen. Det er faktisk meget almindeligt at børn i 6 måneders alderen ikke vil sove mere end det, når de sover formiddagslur. Han er så gammel nu, at han har stort behov for at følge med i verden og suge til sig af indtryk og han har brug for mental stimulering ligeså vel som han har brug for fysisk stimulering - han skal blive fyldt op og blive træt både fysisk og mentalt.
Det er frustrerende, hvis I hver gang han skal sove, skal kæmpe for at holde ham sovende, så det skal I ikke gøre om formiddagen - her skal I putte ham og så tage ham op, når han vågner og ikke viser tegn til at sove videre. Til middagsluren skal I indføre et fast ritual, hvor I triller ham en tur hver dag - starte med at lade ham sidde op i vognen, kigge ud, opleve verden og først når han viser træthedstegn, skal I putte ham og lade ham sove.
Og så skal han have skemad 3 gange dagligt og han skal have mere og mere smagfuld mad. Hjemmelavet eller købt på glas, det betyder ikke så meget, det vigtigste er at han spiser og han skal have mad som I også får. Han må således gerne få lidt sovs, hvis det er lavet med sødmælk, han må gerne få lidt "boller i karry" (ris moset med en kødbolle og lidt mild karrysovs), indmaden af en frikadelle moset ned sammen med sovs og kartofler, han må godt få tomatsovs, hvis I har fået lidt pasta osv. Tænk i mad som smager.
Og så skal I ikke fokusere på at han skal spise meget, men at lidt også har ret. Det I skal være opmærksomme på er genkendeligheden som ligger i rutinen. At blive ammet, blive puttet, stå op, blive sat i sin stol, få skemad og mad i hånden, lege, blive ammet, blive puttet. En helt fast rytme omkring tingene - han skal ikke have bryst med 2½ times mellemrum, så får I ham aldrig til at spise andet:o).
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre og så står I op, når han vågner og dagen begynder ca kl. 7
Morgen/Formiddag 8.30-9: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10, sover 45 minutter måske 1 time. Kan han lulles i søvn og sove lidt mere, så er det også okay, men middagsluren er også vigtig.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet og det kan være middagretter på glas, som passer til børn på 6 måneder, vand af kop. Tilbydes agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden at sidde med.
Ammes og puttes tli middagslur kl. ca 12.30-13. Starter med at sidde i sin barnevogn, køres en tur og mættes med indtryk og puttes så efterfølgende, når han viser træthedstegn. sover her måske 1½ time, måske lidt mere, måske lidt mindre.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Har måske behov for at powernappe ½ times tid, men det vil være dejligt for jer alle, hvis han begynder at kunne sove så lang en middagslur at denne powernap stille og roligt springes over. Har han brug for den er det modsat også okay.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er jeres mad, ris, grøntsager, kød, fisk, sovs osv. Og igen tilbydes han efterfølgende brødskorper og lignende at sidde med i hånden. Vand af kop og kan evt. tilbydes lidt frugtmos som dessert.
Ammes og puttes til natten kl. 19-20 - tidspunktet afhænger af om han har powernappet sidst på eftermiddagen eller ej.
Sen aften 23: Ammes
Nat 23/24-05/06: Så vidt muligt ingen amning, hjælpe med at skifte stilling, putte igen osv. men har ikke længere behov for mælk midt nat.
Jeg håber du kan se, hvordan du kan få skruet amningerne gevaldigt ned og få en plan for dagen, så jeres dreng tilbydes skemad og forhåbentlig så vil begynde at tage imod. Det er vigtigt for at han sover bedre og sover mere end han gør i øjeblikket, at I får styr på hans indtag af modermælk i forhold til indtag af skemad og jeg tænker at en fast plan for dagen på denne måde vil hjælpe jer videre.
Håber jeg har ret:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske