Brev:
Problemer vedr. søvn og mad
18. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Problemer vedr. søvn og mad
Hej Helen
Jeg håber herigennem at få nogle gode råd vedrørende min søn. Han er en dejlig dreng på 6½ måned. Han er kvik, smilende og en stor dreng på 8,6 kg. Vi har store problemer med søvn og mad.
For at starte et sted. Hans søvn. På en typisk dag – og ja dagene ligner sådan set aldrig hinanden. Syntes hans mønster er meget forskelligt. Men han vågner eksempelvis kl.5-6. Jeg kan af og til holde ham lidt sovende ved at tage ham over i vores seng, hvor han så bliver ammet. Så på en rigtig god dag kan den gå til kl.7. Vi ligger så i sengen 45 min og hygger, snakker og leger. Jeg står så op med ham. Han bliver badet og får tøj på. Han leger herefter et lille stykke tid. Han er vågen indtil fx kl 9, hvor han bliver ammet og bliver lagt ud og sove. Han falder rimelig hurtigt i søvn – ved at jeg går en lille tur med ham på et par minutter.
Efter ca.30-45 min vågner han grædende. Jeg må så ud og vugge ham. (Det er vores erfaring, at han har brug for en søvn på minimum 1,5 time. Ellers er han meget pylret) Hvis jeg er meget heldig falder han i søvn igen. På en god lur sover han 1,5 time. Sjældent mere end det.
Han kommer herefter op. Er i super godt humør og er klar på masser af leg. Han er en dreng, der rigtig gerne vil leges med. Jeg syntes ikke han er særlig god til at lege selv. Han vil snakkes med, hoppe, lave skæg og være i centrum (vel egentlig meget normalt). Når han skal lege selv, er han ofte pylret og små græder efter kort tid...
Jeg laver herefter lidt grød til ham. Dette kunne fx være rismelsgrød med noget frugtmos. Han vil ikke særlig gerne have grød og mos. Snerper munden sammen og vender hovedet væk. Han bliver sur og går i flitsbue. Jeg får i løbet af måltidet 2-6 skefulde ind. Jeg synger, er glad, og opmuntrer ham på alle mulige måder. ”Mmmmmmmmm det smager godt”.. m.m. Vi har nu igennem 7 uger øvet grød og grøntsagsmos med ham. Men han vil forsat ikke have det. Det virker ikke som om, det interesserer ham særlig meget.
Jeg giver ham også små stykker mad at sidde med – og udforske. Såsom sød rød peber, gulerod, agurk, brød. Dette syntes han i starten er spændende, men han mister hurtig interessen. Det er meget frustrerende, men vi bliver tålmodigt ved. Jeg har forsøgt at skifte ske. Jeg har også forsøgt at give ham mad når han er sulten, ikke er særlig sulten – og midt imellem 2 amninger.
Han får vand i kop ved siden af. Dette mester han heller ikke særlig godt. Han leger med vandet og syntes det vældig morsomt at lave bobler ned i vandet. Jeg har også forsøgt tudekop. Han stikker tungen ud og får ikke rigtig noget vand ned. Forstår ikke at tungen skal skubbe maden baglæns :o) Ja sådan har måltiderne så fungeret i snart 2 mdr. Men han fortrækker bestemt stadig brystet.
Han er ca vågen i godt 2-2½ time ad gangen. Er begyndt at trække ham, for at han så forhåbentlig sover længere og bedre... Han bliver ammet indimellem. Som oftest spiser han hver 3.time. Dette er dog begyndt at blive hyppigere (ca. hver 2,5 time), som om det andet ikke mætter ham nok længere. Han bliver lagt som om morgenen – meget træt og falder hurtigt i søvn. Vågner i løbet af luren et sted mellem 1-5 gange på de 1,5 time hvor jeg skal ud og vugge ham i søvn igen. Han ligger lysvågen og det tager noget tid før han falder i søvn igen. Ganske ofte sover han også kun 1 time, hvorfter jeg giver op, da han skriger og bare ikke vil falde i søvn igen. Han kommer op og vi leger, og som tidligere nævnt spiser han hver 2,5 time dagen lang. (Oftere om aftenen).
Han kommer ud i barnevognen omkring 16 – får en power nap på en halv time og vågner selv herefter. Jeg laver så grøntsmos til ham – af fx broccoli, kartofler, porrer, majs, squash, blomkål, gulerod. Jeg har efterhåneden forsøgt alle mulige forskellige ting, for at få noget i ham. Jeg putter en teskefuld fedtstof i og laver ellers mosen på vand. Min sundhedsplejerske mener ikke, jeg bør bruge mme, da han er en stor dreng. Jeg har dog forsøgt dette for at ændre smagen, hvilket ikke gjorde nogen forskel for min søn.
Nå men alt denne lækre mos vil han altså heller ikke have. Det går hverken bedre eller værre end om formiddagen med grøden – trods stor opmuntring og KÆMPE tålmodighed fra mor og far. Han spytter det simpelthen ud igen – og bliver i løbet af måltidet temmelig gal.
Kl.19 bliver han puttet. Vi har et fast ritual, hvor han og jeg går i soveværelset. Han bliver ammet og falder af og til i søvn ved brystet. (På de heldige dage). Jeg kan herefter lægge ham over i hans egen seng. Han sover så fint i ca.30 minutter. Vågner og græder. Vi har lært at være inde ved ham lynhurtigt, for at han ikke når at køre en stemning op – for så tager det endnu længere tid. Vi tager ham op på skulderen – synger stille – hvorefter han falder til ro. Hvis vi lader ham ligge uden at tage ham op tiltager gråden bare heftigt. I løbet af aftenen vågner han måske på denne måde 3-5 gange. Dette var eksemplet på en god aften.
En dårlig aften, som der desværre er mange af, foregår således. Jeg går ind i soveværelset (hvor der i øvrigt er køligt, halvmørkt og stille). Han bliver ammet men falder ikke i søvn ved mig. Jeg synger 2 sange for ham, putter ham og godnat. Vi lader døren stå åben ind til soveværelset, da vi har erfaret, at han trods alt er lidt mere rolig hvis han kan høre os. Jeg går ud. Han begynder kort tid efter at græde. Jeg eller min kæreste går ind til ham. Scchhh godnat og sov godt, synger en lille sang – hvis han græder for meget tager vi ham op synger, han falder til ro og bliver lagt igen. Sådan gør vi så i ca.1½-3 timer. Bliver ved med at gå ind og forsikre ham om, at vi stadig er der. Puhaa nogle hårde aftener.
Så er det jo alle folk siger – lad ham nu bare græde lidt. Det har vi naturligvis forsøgt. Det ender altid med at han kaster op. Så sent som i går aftes tænkte jeg. Nej nu må han lige ha lov at græde lidt. Vi snakker altså ikke mere end et par minutter. Jeg går herefter ind og tager ham op. Han græder – begynder og hoste og kaster op ud over det hele. Så må vi selvfølgelig ud på badeværelset med ham – få ham vasket, rent tøj og gøre soveværelset rent. Jeg kan så starte forfra med putteritualet. Amme og godnat. På dette tidspunkt er han som regel så træt, at han hurtigt falder i søvn uden problemer. Aftenen forløber som tidligere nævnt – vågner altså adskillige gange, hvor han skal trøstes.
Omkring kl.22.30-23 bliver han ammet, når vi går i seng. Han vågner så rigtig mange gange i løbet af natten. Kl.00.30 -Vi forsøger at trøste ham. Hvis dette ikke virker, blir han ammet. Han falder i søvn ved mig og jeg lægger ham over i hans egen seng. Han vågner så ca. hver 1½ time natten igennem. Jeg bestræber mig på, at han ikke skal have mad hver gang. Nogle gange kan vi nøjes med bare tage ham op og trøste ham – men ofte vil han spise. - Og ja kl.5 vil han så gerne op og starte dagen :o)
ALTSÅ:
Mad: Ifølge råd fra min Sundhedsplejerske forsøger jeg forskellige smage og madvarianter. Men intet syntes at virke. Jeg ved godt, at det nok skal komme. Jeg syntes bare det indtil nu har taget rigtig lang tid. Han er jo en stor dreng. Han er sulten og spiser mig helt i bund.
Jeg kan have svært ved at følge med og producere nok mælk. Jeg spiser æg, kød, mælk og forsøger altså at få en masse proteiner. Men jeg er helt færdig energimæssigt. Jeg er meget svimmel hver dag, det sortner for øjnene. Konstant hovedpine. Det føles som om han tapper mig for al energi. Jeg småspiser for at have det nogenlunde.
Søvn: Det føles om om min kære søn bare power napper sig igennem hele døgnet. Det er sjældent han er nede i den dybe søvn. Som beskrevet vågner han jo hele tiden og konstant. Hans mønster er så forskelligt fra dag til dag. De dage hvor han vågner tidligt, kan han jo nå at komme ud og få op til 5 lure på en dag. Eftersom han kun sover 45 min af gangen. Med hensyn til søvn i barnevognen. Der kan vi heller ikke bare lade ham ligge og græde – her kaster han også op, når han græder meget.
Det skal lige siges, at min søn altid har kastet meget op. Da han var spæd var det mange gange hver dag. Det er det heldigvis ikke længere. Jeg vil også lige påpege at det ikke drejer sig om gylp – men om decideret opkast.
Det havde jo været optimalt hvis jeg kune give ham en flaske til natten – så han måske var mættet bedre. Men han vil hverken have sut eller sutteflaske. Vi har forsøgt at lære ham dette siden fødslen. Han aner ikke, hvad han skal stille op med sutteflasken. Han tygger og bider – men sutter ikke. Hvis han ved en ”fejl” kommer til at sutte, kaster han op. Jeg har forsøgt forskellige ting i flasken. Kamillethe, mit mælk og mme. Han vil overhovedet ikke have den. Det betyder jo også at jeg stadig er enorm bundet – og aldrig kan være væk fra ham mere end 2 timer, så skal han jo spise.
Han spiser jo efterhånden mange gange om natten – og en dreng på hans alder skulle jo egentlig kunne undvære at spise om natten. Men jeg tænker bare. Gad vide om han er ordentlig mæt – eftersom han ikke spiser grøden. Mætter min mælk ham tilstrækkeligt? Også ernæringsmæssigt?
Som det måske fremgår af mit MEGET lange brev (undskyld) så er jeg og min mand altså efterhånden noget presset. Trænger sådan til noget ro og søvn. Vores søn er jo ikke besværlig. Han er en vidunderlig, smilende, charmerende og glad dreng, der altid er i hopla hvis han bliver snakket med. Med det havde dælme været skønt, hvis han sov og spiste lidt mere kontinuerligt..
Jeg har naturligvis rådført mig med min egen Sundhedsplejerske, men hun aner ikke, hvad hun skal råde mig til.. Derfor håber jeg meget på din hjælp...
Jeg ved det blev et meget omfattende brev, men jeg følte næsten det var nødvendigt for at give dig et fyldigt og grundigt overblik og indblik.
På forhånd rigtig mange tak for din tid og dine forhåbenlige gode råd.. :o)
Mange kærlige hilsner
Fra Tina