Svar: Hipp 1 eller 2 og skemad
18. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Anne og Henrik
Dejligt at I har kunne bruge mine tidligere svar:o)
Det er rigtigt at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn i 4-6 måneders alderen kun tilbydes 2 flasker tilskudsblanding. Det er således rigtig fint, at I bibeholder Hipp 1 (modermælkserstatning) om dagen og tilbyder Hipp 2 (tilskudsblanding) om aftenen, hvor I sandsynligvis ønsker at tilbyde jeres datter lidt mælk, som mætter en lille smule mere.
I princippet behøver man slet ikke tilbyde barnet tilskudsblanding, hvis det trives rigtig godt med den almindelige modermælkserstatning. Vælling er også en tilskudsblanding og kan derfor også springes over og man kan i stedet gå direkte i gang med skemaden. Hvad man gør, afhænger således helt af det enkelte barns behov og familiens ønsker.
Så vidt jeg kan regne ud, så ligger jeres datters mælkeindtag på 800-900ml mme/tilskudsblanding dagligt og det er super fint i forhold til hendes alder og i forhold til den mængde skemad hun også får. Det er vigtigt at mælk fortsat er hendes hovedindtag.
Når hun begynder at spise mere og mere skemad, så vil hun stille og roligt afvise flaske efterfølgende og hendes indtag vil således nedsættes. Hvornår hun skal have sit 3 måltid skemad afhænger således af, hvor hurtigt hun når op på at kunne spise større mængder og hvor meget det vil gå ud over hendes mælkeindtag.
Det kan i princippet være bedre at tilbyde hende skemad 1 dl. 3 gange dagligt, hvis der så efterfølgende fortsat er plads til mælken, fremfor at tilbyde hende 1½ dl. skemad x 2 dagligt, hvis hun så ikke drikke mælk nok.. kan I følge mig?
Som regel vil de fleste børn, når de er startet som jeres datter, spise ca 3 måltider skemad omkring 6 måneders alderen og vil så omkring 7 måneder kunne stige til 4 - stadig med mælk ved siden af.
I må gerne begynde at variere hendes indtag, så hun får lidt smagsvariation og når hun bliver omkring 6 måneder, kan I begynde med de grovere grødtyper og også flere smagfulde grøntsager, lidt kogt kød og fisk. Men altså først ved 6 måneder - lige nu lyder det som om at I er rigtig godt på vej.
Håber I også denne gang kan bruge mit svar lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske