Svar: For lidt mad eller...
22. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Det lyder som om at din datter er igang med et appetitspring, det får børn også selvom de ikke længere ammes. Det betyder at hun er ved at være så stor, at hun har behov for mere mad og netop ved at melde sig hyppigere, så bliver de lagt mere til brystet og der produceres mere mælk.
Når din datter således beder om mere mad, så er det rigtig vigtigt at du tilbyder hende ekstra. Sørg altid for at der er små 10ml mme tilbage i flasken, når hun er færdig med at spise, så er du sikker på at hun har fået, hvad hun har behov for.
Derudover vil det være rigtig godt at du prøver at fylde lidt ekstra i hende i løbet af dagen, så hun ikke behøver indhente sit behov om natten, men sover lidt mere der...:o)
Prøv om du om natten kan svøbe hende og få hende til at sove videre i liften eller i sin egen seng. Jeg tror at I forstyrrer hinanden lidt, når hun ligger ved siden af dig og hun således ikke rigtig kan finde ud af om hun skal sove, spise, pludre eller hvad hun egentlig skal. Prøv derfor at hjælpe hende med at finde roen, med at holde lidt sammen på sig selv, giv hende en sut og en sutteklud ved ansigtet - evt. en du har sovet med, så den dufter af dig og put hende så i liften eller i sengen om natten.
Det gør ikke noget at hun ligger og laver lyde om natten, det er fordi hun drømmer og det er ikke alle lyde man skal reagere på. Børn kan sagtens ligge og småklynke, virrer med hovedet og smaske og søge som om de er sultne og som de omsorgsfulde forældre man jo er, så tager man naturligt barnet op. Men ofte er det helt fint bare at berolige barnet med en hånd, lige lægge hånden på hende krop, kærtegne hende lidt over håret, tilbyde hende sutten igen osv. og så sover hun atter videre.
Hun er så lille at hun som sagt stadig skal have mad om natten, men hun må også gerne sove et par sammenhængende timer - det har I begge brug for.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske