Brev:
Mad, søvn og opkast
22. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Mad, søvn og opkast
Hej Helen
Nu føler jeg igen der er brug for at høre din mening og få et godt råd eller to med på vejen.
Sofus er nu 7 måneder. Han vejer ca 10,5 kg, længden kender jeg ikke, men ved sidste sp besøg fulgte han sin kurve. Han er i dagtimerne en glad dreng, der pt øver sig i at kravle, dvs han kommer op på alle fire og rokker. Han sidder fint uden støtte og skubber sig rundt om sig selv og bagud.
De sidste 4 måneder har været hårde ved hans helbred. Han er løbet ind i den ene luftvejsinfektion efter den anden. Halsbetændelse, mellemørebetændelse, naturligvis forkølelse og får dagligt spacer mod asmatisk bronkitis. Alt i alt luftveje ”grattet” ind i slim og snot. Det har påvirket hans søvn og han kaster i perioder ofte op pga slim i hals og svælg. Han har fået dræn i ørene. Lige nu er der lidt ro på, han får stadig spacer mod hoste men er ellers fritaget for andet.
Han sover 2-3 lure om dagen på mellem 45 minutter og 2 timer. Efter en lang periode med mange opvågninger og megen gråd i vognen sover han nu mere roligt og er lettere at få til at sove ved såvel start og opvågninger undervejs. Natten har været et mareridt med opvågninger hver time. For at få ham til at sove igen har vi haft ham på armen, nusset fødder, puttet ham ved os o.lign. Han har også haft meget svært ved at falde i søvn til natten. Vi har taget en skrigtur med en af os en hans side og natten har de sidste dage også været markant bedre.
Er det normalt at børn i denne alder sover så hullet? Og har du et godt råd til at få gode sovevaner?
Han spiser én gang om natten og kun mellem 100-200 ml. Tilbydes han flere gange nægter han, ergo er det ikke sult han vågner af.
Sidst jeg skrev til dig havde vi lige fået ham til at tage flaske. Den er han stadig meget glad for. I starten med den ville han gerne spise lidt grød, hvilket han siden kategorisk lukker munden for. Han får 1000-1200 ml mme om dagen fordelt på 5-6 flasker. Hvis vi er heldige vil han have vælling i den sidste før sovetid. Jeg ved godt det er mange flasker med det er det eneste han spiser. Han vil ikke have grød ligegyldigt slagsen og tidspunktet. Han kaster op hvis der er de mindste klumper og får generelt ofte brækfornemmelser af legetøj, sut og lidt tykkere føde. Han er ligeledes meget sensibel for slim i halsen. Heldigvis er vægten fin og han spiser gerne igen efter en bræktur.
Han har dagligt afføring og fint tunge bleer.
Jeg tænker selv at han vejer så meget og stagnerer måske lidt nu, hvilket betyder behov for mindre mælk og mad.
Vil du skrive nogle ord omk. søvn, mad og om denne sensibilitet omk. opkast ved andet end mælk pga slim i halsen?
Mange hilsner fra Lone