Svar: Grød , flaske og brystforvirring
21. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Det lyder som om at din datter gerne vil have det går lidt hurtigt, når hun skal spise og derfor foretrækker hun flasken med vællingesutten fremfor brystet. Når hun skal spise ved brystet, så kræver det meget mere arbejde for hende og mælken løber ikke bare til så hurtigt. Derfor vil hun helst spise hos dig på det tidspunkt, hvor du sandsynligvis oplever af have mest mælk og så på de tidspunkter hvor hun ikke er så vågen, hvor hun ikke rigtigt orker at protestere.
Du skal derfor overveje meget, hvornår du ammer og hvornår du giver flaske og du kan overveje, hvad amningen betyder for dig frem over. Der er nemlig risiko for at jo mere du giver flaske, jo mere vil hun stille og roligt afvise brystet. Så hvis du gerne vil bibeholde amningen, så kan det således være godt at minimere indtaget af modermælkserstatning.
Dette skal selvfølgelig holdes op imod dit ønske om at vide hvor meget mælk hun får, dit ønske om at far kan give mælken en gang imellem og dit ønske om at hun skal øge sin vægt og du derfor gerne vil have at hun får lidt ekstra...
Med hensyn til at vågne 2 gange om natten, så er jeg i tvivl om hvad du mener med nat. I forhold til hendes alder, så vil det fortsat være helt relevant at du ammer hende eller giver hende flaske sen aften (inden midnat) og så igen tidlig morgen. Du kan således forsøge at arbejde på godt 5 timers sammenhængende søvn, måske 6 hvis du er heldig, men du kan ikke forvente at hun f.eks. sover fra kl 20 til 06 uden mælk...
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Formiddag 9: Evt. lidt grød, vand af kop. Puttes til formiddagslur med en flaske eller ammes
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 14
Eftermiddag 16.30-17: Ammes eller flaske
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med amning eller flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 24-05/06: Forsøge om hun kan sove uden mælk
Som du kan se, så har jeg her skrevet både amning og flaske og dette ud fra at du kan gøre begge dele, helt afhængigt at hvad du tænker og hvordan du har det.
At hun vågner om natten og ligger og pludrer er der desværre ikke så meget at gøre ved. Det er en fase og hun skal nok lære at sove igen. Det vigtigste er at hun er glad og har det godt og jeg tænker at hun om natten ligger og øver sin stemme. Hun kan høre sig selv på en anden måde om natten og sådan må det være. Som regel finder barnet ud af at det på sigt ikke er så sjovt, når det ikke bliver gengældt og så bliver hun stille træt og lægger sig til at sove igen. I takt med at hun også udvikler denne færdighed, pludrer, snakker i varieret lydstyrke osv. så behøver hun heller ikke øve sig om natten og vil således også lægge sig til at sove igen.
...ørepropper... det bruger nogen forældre:o)
Din datter skal naturligvis ikke tabe sig, men det er helt normalt for hendes alder, at vægten stagnerer lidt. I takt med at hun begynder at optage sin skemad, så burde hun meget gerne begynde at tage mere på igen.
Håber ovenstående hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske